Zorgen om veiligheid Utrechtse fietspaden: 'We zijn bang dat 1,5 meter afstand niet overal kan'

Op de Brailledreef moet het fietsverkeer één fietspad delen.
Op de Brailledreef moet het fietsverkeer één fietspad delen. © Fietsersbond
UTRECHT - Kinderen mogen weer naar de basisschool en dat zorgt vanzelfsprekend voor meer drukte in het verkeer. De vraag is of 1,5 meter afstand houden van elkaar dan nog wel lukt, bijvoorbeeld op drukke fietspaden. De Fietsersbond in Utrecht betwijfelt dat.
"We zijn bang dat 1,5 meter afstand niet overal kan", zegt Ria Glas van de Fietsersbond. "Er zijn veel smalle fietspaden in de stad waar je elkaar niet veilig kunt passeren en waar je geen 1,5 meter afstand kunt houden bij het inhalen. Dan moet je dus achter mensen blijven fietsen en we denken niet dat veel mensen zullen doen."

BRAILLEDREEF

Als voorbeeld noemt ze het fietspad op de Brailledreef in Overvecht. "Daar is een fietspad afgesloten vanwege bouwwerkzaamheden, dus daar moet iedereen over een heel smal fietspaadje van 2 meter. Daar kun je niet voldoende afstand houden. Ze hebben dus niet goed gekeken waar het goed gaat en waar niet goed."
De Fietsersbond heeft wat suggesties gedaan om de situatie veiliger te maken. "Maak overal 30 kilometerwegen zodat je op de rijbaan kunt fietsen en maak fietspaden onverplicht, zodat mensen kunnen kiezen." Dit heeft de bond ook gemeld bij de gemeente, maar daar zou geen reactie op zijn gekomen.
Een andere maatregel die de Fietsersbond ook graag zou willen doorvoeren, is het uitschakelen van verkeerslichten voor fietsers. "Je kunt de kruising dan met verkeersbarriers aanpassen zodat je goed kunt oversteken zonder verkeerslicht. Dat kan heel goed, want het is niet zo druk in de stad. Dan krijg je dus ook niet die drukte voor de verkeerslichten", aldus Glas.

RAADSBRIEF

In een raadsbrief die het college naar de gemeenteraad heeft gestuurd over de coronacrisis, staat dat door de gemeente een taskforce is opgericht voor ruimtelijke vraagstukken, inclusief mobiliteit. Zij brengen knelpunten in kaart, zoals gebieden waar drukte wordt verwacht en waar 1,5 meter afstand houden niet past. "Onderzocht wordt welke maatregelen hier het meest effectief zijn", schrijft het college van burgemeester en wethouders.
Te denken valt aan het tijdelijk beperken van autoverkeer, het opheffen van parkeerplekken en het weghalen van reclameborden. "Daarnaast kijken wij naar dynamische bewegwijzering en verkeersveilige doorstroming voor fietsers en voetgangers", aldus het stadsbestuur.
De Fietsersbond denkt dat het monitoren van de situatie te laat komt. "Als je maatregelen treft als het al druk is, ben je te laat", zegt Glas.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.