RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

'Begrip voor uitgestelde behandelingen, maar het geduld raakt op'

1/2
PROVINCIE UTRECHT - Chronische blessures die verergeren, kiespijn omdat een vulling niet kan worden vervangen, maar ook: een spoedgeval voorwenden om toch die MRI-scan af te dwingen. Het is een greep uit de verhalen die Fonds Slachtofferhulp uit Midden-Nederland ontving in een onderzoek naar uitgestelde zorg door de coronamaatregelen. Conclusie: patiŽnten tonen begrip, maar het geduld raakt wel op.

Fonds Slachtofferhulp zette drie weken geleden de lijnen open voor patiŽnten uit het hele land om te horen hoe mensen de reguliere zorg ervaren tijdens de coronacrisis. Het fonds gebruikt een systeem waarmee ze sinds 2017 met hulp van zeven zorginstellingen medische incidenten in kaart brengt. De bedoeling is dat er lessen getrokken worden uit de afgelopen periode. Het aantal reacties staat inmiddels op zo'n 2660 patiŽnten.

SCHRIJNENDE GEVALLEN

"Er gaat gelukkig veel goed", laat woordvoerder Frank Jansen weten. "En voor wat er niet goed gaat begrijpen mensen dat het om overmacht gaat. Maar we zien ook veel nare situaties en die meldingen worden inmiddels ernstiger."
Fonds Slachtofferhulp deelt de letterlijke inzendingen van de respondenten niet om hun privacy te waarborgen. Wel laat woordvoerder Frank Jansen desgevraagd aan RTV Utrecht weten dat er via het UMC Utrecht, het Diakonessenhuis, het Tergooi Ziekenhuis, het St Jansdal, het Dijklander ziekenhuis, het Reinier de Graaf en het Spaarne Gasthuis reacties kwamen uit onder meer Utrecht, Amersfoort, Baarn, Bilthoven, Bunschoten, Houten en Maarssen.

Enkele geanonimiseerde meldingen uit de regio:

- huis vervuild omdat thuiszorgmedewerker met mogelijke coronaverschijnselen niet vervangen kon worden
- halfjaarlijkse longcontrole afgezegd
- kortademig door uitgestelde behandeling aan een schildkliercyste
- afgezegde scan bij neuroloog alsnog afgedwongen door een spoedgeval te veinzen
- geen diagnose voor darmklachten die ernstiger en problematischer worden
- langdurige luchtwegklachten en geen plaats bij een longarts
- complexe ptss en thuis geen mogelijkheid om op afstand therapie te volgen
- enorme vertraging bij traumatherapie
- groepstherapie stilgelegd
- geen controle bij voorstadium van baarmoederhalskanker
- angstige zwangerschap, geen verloskundige begeleiding
- terugval in eetstoornis nu therapie is onderbroken
- telefonisch consult en medicatieplan bij reumaklachten
- 's nachts kiespijn doordat vullingen niet vervangen konden worden
- diabetes en zorgen over te hoge bloedsuiker, maar geen consult
- zonder controle medicatie voortzetten zonder te weten of het nog nodig is
- angst dat bij controle op afstand iets over het hoofd wordt gezien
- operatie afgezegd of uitgesteld zonder uitzicht op een nieuwe datum

Jansen noemt het voorbeeld van een zwangere vrouw die een slechtnieuwsgesprek had. Door de coronamaatregelen mocht haar partner niet mee naar binnen om haar te steunen. De dokter mocht niet eens een zakdoek aanreiken toen ze haar tranen niet meer kon bedwingen. Verder zijn er talloze voorvallen waarbij mensen lijden doordat zorgverleners een geplande behandeling hebben moeten uitstellen of onderbreken.

ERKENNING

Volgens Fonds Slachtofferhulp wijst het onderzoek uit dat patiŽnten in de reguliere zorg dringend behoefte hebben aan aandacht en erkenning. Zo'n 90 procent van de respondenten wacht nog altijd op actie van de zorgverlener en hulp van de overheid. Jansen: "Allereerst verlangen mensen, nu de zorg langzaam wordt hervat, dat er weer wordt behandeld. Maar hoe gaan we dat stuwmeer aan patiŽnten verwerken dat inmiddels is ontstaan? Daarvoor kijken mensen op dit moment, meer nog dan naar de zorginstellingen, naar de politiek en de regering."

We moeten leren van de afgelopen periode. Dat is belangrijk voor als er een tweede coronagolf komt, of bijvoorbeeld een COVID20 of COVID21."
Frank Jansen

Dat er overmacht is betwist niemand, stelt Slachtofferhulp, maar patiŽnten die moesten wachten op reguliere zorg vingen de klappen op voor acute zorg aan coronapatiŽnten. Jansen: "Het is absoluut niet onze bedoeling om schuldigen aan te wijzen of de helden in de zorg te 'bashen'. Maar dat stuwmeer is er, dat is een feit. En hoe moeilijk de zorg het op dit moment ook heeft, het geduld raakt een keer op. Dan riskeer je dat ze het vertrouwen in de zorg en in de overheid verliezen."

ONZEKERHEID

Een oplossing die het Fonds Slachtofferhulp zelf aandraagt is een zogenoemde 'casemanager', die onafhankelijk van de zorginstelling begeleiding biedt. PatiŽnten geven aan dat ze betere en snellere communicatie nodig hebben. De onzekerheid is groot: hoe lang is het nog verantwoord om mijn behandeling uit te stellen, waarom hoor ik pas drie dagen van tevoren dat mijn operatie niet doorgaat, moet ik wel accepteren dat ik niet bij mijn zorgverlener terecht kan?

"We hebben de reguliere zorg vrijwel stilgelegd om de coronacrisis op te vangen, maar wat zijn de gevolgen?" zegt Jansen. "We moeten leren van de afgelopen periode. Dat is belangrijk voor als er een tweede coronagolf komt, of bijvoorbeeld een COVID20 of COVID21."
Enkele cijfers uit het onderzoek van Fonds Slachtofferhulp:

- Het betreft voor 50 procent de ziekenhuiszorg en een grote diversiteit aan zorgverleners (12 procent fysio, 9 procent huisarts, 8 procent GGZ, verder bijv. thuiszorg en geboorte / neonatale zorg)
- Ongeveer de helft van de mensen kon niet terecht voor een diagnose of behandeling
- Ongeveer 30 procent kon niet terecht voor chronische ziekte of aandoening
- Ongeveer 5 procent kon niet terecht met een acute medische situatie
- Ongeveer 4 procent durfde zelf gezien de omstandigheden geen behandeling aan
- Voor ongeveer 10 procent is de situatie inmiddels goed / slecht afgelopen, de overgrote meerderheid wacht nog op zorg
- Leeftijden patiŽnten van 0 tot 95 jaar, 16 procent is 25 jaar en jonger, 6 procent is 69 jaar en ouder
- Een grote meerderheid van de mensen heeft een medische voorgeschiedenis (85 procent)
(19 procent ggz, 13 procent astma / COPD, 9 procent hart- en vaatziekten, 8 procent ongevalsletsel, 7 procent diabetes, 6 procent kanker)

Ondertussen zijn de poliklinieken van drie van de vier ziekenhuizen in de provincie Utrecht weer volledig geopend. Alleen bij het UMC zijn nog niet alle poliklinieken in bedrijf. Het aantal coronapatiŽnten in de ziekenhuizen neemt af en daardoor is ruimte om andere zorg te bieden. Maar er zijn flinke achterstanden.

Meer over het onderzoek naar uitgestelde reguliere zorg staat op de website van Fonds Slachtofferhulp.

Fonds Slachtofferhulp over uitgestelde zorg


Meer lezen over het coronavirus in de regio? Alle verhalen en de gevolgen voor de provincie Utrecht hebben we verzameld op deze plek.



Lees ook




Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -