Van voetgangersrotonde tot stoplichten in een museum: dit bedrijf wijst de weg in het 'nieuwe normaal'

© RTV Utrecht / Caroline Geijsman
UTRECHT - Van een voetgangersrotonde in de Utrechtse binnenstad tot eenrichtingsverkeer in een koffietentje: het 'nieuwe normaal' en de 'anderhalvemetersamenleving' zijn inmiddels bekende begrippen geworden. Om ervoor te zorgen dat iedereen snapt hoe je volgens deze nieuwe regels je weg vindt in een winkelcentrum of museum, is duidelijke bewegwijzering nodig. 'Wayfinding' heet dat, en bij ontwerpbureau Mijksenaar weten ze precies hoe dat moet.
JFK airport in New York, de Hermitage in Sint Petersburg, Schiphol en de NS-stations: Herbert Seevinck van ontwerpbureau Mijksenaar heeft al veel ervaring met het creëren van 'Wayfinding' op plekken waar duidelijke communicatie belangrijk is. De telefoon staat in de tijden van de coronamaatregelen roodgloeiend bij het bedrijf.
"Ineens worden wij gevraagd op allerlei plekken te assisteren om bezoekers zo goed mogelijk volgens de Covid-regels door stations, winkelcentra en gebouwen te leiden", vertelt Seevinck. "Dat is niet helemaal nieuw: na de aanslagen van 11 september hebben we al gemerkt dat op met name vliegvelden allerlei security in het proces en in de gebouwen kwam. Toen hebben we al een klein beetje kunnen oefenen wat dat betekent voor de bewegwijzering."
GEEL-ZWARTE BORDEN
Het belangrijkst is het dat de informatie duidelijk is. Kleuren kunnen daarbij helpen. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar Schiphol: het is niet voor niets dat in de jaren 60 gele borden met zwarte tekst erop zijn neergezet. Je zit namelijk in een glazen omgeving met veel beton en licht. Mensen die op een luchthaven rondlopen en hun gate moeten halen, zijn vaak wat gespannen. Die wil je dus hele heldere informatie geven."
Die behoefte is er tijdens de coronacrisis ook, merkt Seevinck. "Je wil dat direct duidelijk wordt dat het om een tijdelijke instructie gaat en dat extra duidelijk wordt welke maatregelen er getroffen zijn. Daarom zie je nu bij de stations ook gele stickers met zwarte tekst, terwijl er normaal blauwe borden met witte tekst worden gebruikt."
Het is volgens Seevinck van belang dat de instructies in één oogopslag duidelijk zijn. "Laatst ging ik een ijsje halen. Ik en andere bezoekers stonden keurig in de gemarkeerde vlakken te wachten, tot mijn oog ineens op een tekstje viel, waarop stond dat je tussen de vlakken moest wachten, en niet in de vlakken zelf. Dat is typisch een instructie die je beter niet kunt geven."
Beter gaat het bij het Utrechtse Centraal Museum, zegt hij. "Daar maken ze gebruik van kruispunten en verkeerslichten. Dat werkt goed, want het zijn middelen die mensen al kennen. Toch moet je ook zorgen dat het zijn doel niet voorbij schiet: mijn collega stond in zijn eentje voor het rode licht te wachten, zonder dat er andere mensen waren."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.