De kunst van het strijden voor het behoud van de boogbrug bij Vianen

VIANEN - De oude Lekbrug, ook wel boogbrug genoemd, wordt volgend jaar verwijderd als het aan Rijkswaterstaat ligt. Wim van Sijl van Stichting Behoud Boogbrug weigert zich hier bij neer te leggen en blijft strijden voor het behoud van de brug.

GEMEENTELIJK MONUMENT

Deze week stuurt Van Sijl de gemeente Nieuwegein én de gemeente Vijfheerenlanden een verzoek om van de brug een Gemeentelijk Monument te maken. Tien jaar geleden heeft hij al een poging gedaan bij Nieuwegein en toen nog gemeente Vianen, maar dat mislukte. "Maar er is nu een nieuwe gemeente, Vijfheerenlanden. Met een nieuw erfgoedbeleid en dus ook een nieuwe kijk op deze kwestie" zegt Van Sijl hoopvol.
De boogbrug is in 1936 gebouwd.
De boogbrug is in 1936 gebouwd. © RTV Utrecht / Caroline Geijsman
Rijkswaterstaat wacht het verzoek van Van Sijl aan beide gemeentes niet af. "De Stichting heeft het al vaker geprobeerd en het is nooit gelukt" zegt Melanie Mulder. Rijkswaterstaat is eigenaar van de brug en zij hebben geen geld voor het onderhoud en behoud van de brug. "Wij gaan gewoon door met de aanbesteding van het werk om de brug te verwijderen" vertelt ze.

FIETSBRUG

De boogbrug over de Lek is in de jaren '30 gebouwd. "Het is de eerste brug in de wereld die helemaal uit stalen platen geconstrueerd is", zegt boogbrug-fan Wim van Sijl. Maar de brug ligt er al jaren ongebruikt bij. Het bouwwerk wordt al sinds 2004 niet meer gebruikt. De naastgelegen Jan Blankenbrug heeft de functie overgenomen van de boogbrug.
Al sinds 2004 wordt de brug niet meer gebruikt.
Al sinds 2004 wordt de brug niet meer gebruikt. © RTV Utrecht / Caroline Geijsman
De afgelopen twintig jaar heeft de stichting al tientallen pogingen gedaan om de boogbrug te behouden. De Jan Blankenbrug, naast de boogbrug, wordt nu gebruikt door fietsers maar wordt door vele gebruikers als 'onveilig' bestempeld. Ook de fietsersbond en de gemeente Vijfheerenlanden vinden deze brug niet veilig genoeg. Pogingen om van de boogbrug een fietsersbrug te maken mislukte.

D66

Vorig jaar deed D66 Vijfheerenlanden ook een poging de brug te redden. Fractievoorzitter Klaas de Zwaan constateerde dat voor het behoud van de brug geen draagvlak was bij de gemeentes en de provincie. Steeds zijn het de kosten van het onderhoud voor brug die niemand wil betalen.

STRIJD ALS KUNSTWERK

Naast een fietsersbrug heeft Van Sijl nog genoeg ideeen om het bouwwerk voor te gebruiken: "Er is een brede strook die gebruikt kan worden als ecoduct. Om kleine en grote beestjes erover te laten lopen." Daarnaast heeft hij onlangs ook bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangeklopt om de boogbrug aan te merken als 'erfgoedkunst'.
De vele pogingen en processen tegen de sloop of verwijdering van de brug hebben hem een stapel papierwerk opgeleverd. "Het is een dossier van ongeveer anderhalve meter hoog, driehonderd verschillende artikelen. Televisie-uitzendingen en radio-uitzendingen. Maar ook heel veel communicatie tussen erfgoedorganisaties en overheden. Dat is het dossier en dat is voor mij een kunstwerk."
De strijdbijl zal Van Sijl dan ook niet begraven omdat het proces voor hem ook kunst is. Maar hij hoopt wel dat de strijd uiteindelijk betekent dat de brug blijft. "Ik hoop dat de mindset verandert bij Rijkswaterstaat, want dan zal er een heel nieuw perspectief ontstaan. Als Rijkswaterstaat de brug wil behouden dan zullen gemeentes en de politiek daarin volgen", aldus de actievoerder.

HERGEBRUIKEN

Volgens Rijkswaterstaat hebben meerdere partijen interesse getoond om aan de slag te gaan met de brug. "De gegadigden worden wel uitgedaagd om delen van de brug opnieuw te gebruiken", laat Melanie Mulder weten. Daarom spreken ze liever van het 'verwijderen' van de brug in plaats van 'sloop'. Er is al veel onderzoek gedaan naar hergebruik van de brug. Zo is geprobeerd de fietspaden, die later aan de brug zijn gebouwd, te hergebruiken bij Houten en Culemborg. Maar dat bleek technisch op die plek niet mogelijk.
In het najaar wordt een aannemer gekozen die de brug mag verwijderen. Eigenlijk zouden de werkzaamheden dit jaar al moeten starten. Maar door de vondst van het giftige Chroom-6 in de verf op de brug is het proces vorig jaar vertraagd. "Als de aannemer start dan moeten er nog vergunningen worden aangevraagd, daar gaan dan ook wel maanden overheen", aldus Mulder. Maar de wens is er wel dat volgend jaar wordt gestart met het verwijderen van de brug.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.