Consumenten zijn coronamaatregelen steeds vaker zat: 'Mensen voelen zich onaantastbaar'

© RTV Utrecht / Jordi de Jong
UTRECHT - Consumenten vinden het lastig zich aan de coronaregels te houden. Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland. "We zien dat winkeliers meer worden geconfronteerd met klanten die de anderhalve meter afstand negeren en bijvoorbeeld met een hele familie in de winkel komen", stelt adjunct-directeur Bert van Steeg.
De branchevereniging ondervroeg 332 Nederlandse winkeliers. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de respondenten ziet dat hun winkelstraat bijna net zo druk is als voor corona. Iets meer winkeliers (56 procent) zien dat er meer discussie over de maatregelen ontstaat en een achtste ziet zelfs een toename van agressie.

'ANGST IS WEG'

"Ik heb niet zo'n probleem met de corona-hoax gehad. Of hoax misschien niet, maar we zien het nergens in onze omgeving. We houden ons aan de regels omdat dat moet, maar niet omdat het uit overtuiging is", vertelt een winkelend stel. "Het moet maar een keertje afgelopen zijn. We moeten nou maar weer eens normaal kunnen doen", zegt een andere vrouw.
Toch levert dat soms wel problemen op. "Iedereen denkt dat-ie onaantastbaar is. We moeten doen wat veilig is, maar de klanten helpen niet altijd even goed mee", vertelt een medewerker van een schoenenwinkel in de Utrechtse Steenweg. "Ik vind dat iedereen een beetje de regels vergeet. Als ik achter me kijk, zie ik mensen op een kluitje lopen. De angst is weg, maar ik weet niet of dat per se goed is", stelt een man in de Mariastraat.

'RESPECT VOOR MAATREGELEN'

Uit het recent gepubliceerde Steden & Streken Merkenonderzoek blijkt dat Nederlanders het liefst Amsterdam en Utrecht bezoeken als ze op Nederlandse stedentrip gaan. Dat komt dan vooral door het winkelaanbod.
Toch ziet het centrummanagement van Utrecht weinig van de discussies en agressie die de branchevereniging aanhaalt. "Er is door de grote meerderheid nog heel veel respect voor de maatregelen. Natuurlijk zorgt het wel eens voor gesprek, maar ik denk dat dat altijd is in tijden van onzekerheid", vertelt centrummanager van Utrecht Jeroen Roose van Leijden.

VERSOEPELING

Dat schrijft Roose van Leijden toe aan het strenge beleid dat Utrecht vanaf het begin heeft gevoerd. "En omdat we langzamerhand keken naar hoe we de maatregelen konden versoepelen, zodat je het draagvlak van de maatregelen groot houdt."
Bijvoorbeeld bij de voetgangersrotonde in de Steenweg. Daar stonden in het begin handhavers om mensen de goede kant op te wijzen, maar vandaag de dag lopen mensen ook weer tegen de richting in. "Dat is precies mijn punt. Dat is nu niet erg, omdat er nog niet zoveel bezoekers zijn dat je die stromen moet begeleiden."
Volgens de centrummanager zit Utrecht op de voor nu drukke zaterdagen op zestig procent van haar capaciteit, dus er kunnen nog mensen bij. "We staan ervoor open om op een veilige, verantwoorde en gastvrije manier bezoekers in het centrum te ontvangen", aldus Roose van Leijden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.