Met een propellor op je rug de lucht in: Paramotorvliegen is hot

ACHTERVELD - Je moet het maar durven. Met een grote rugzak met een propellor aan een parachute door de lucht zweven. In een weiland tussen Achterveld en Barneveld wordt volop gevlogen. "Als je naar links wil, ga je naar links. Als je naar rechts wil dan doe je dat. Die vrijheid is heerlijk!", zegt vlieger Robbin van Herwaarden.
Robbin van Herwaarden is klaar om op te stijgen
Robbin van Herwaarden is klaar om op te stijgen © RTV Utrecht / Robert Jan Booij
Het paramotorvliegen is ooit bedacht door een Fransman die niet langer afhankelijk wilde zijn van thermieken. Met een speciale propellormotor bedacht hij een manier om hoger en lager te kunnen zonder afhankelijk te zijn van weersinvloeden. Robbin beoefent de sport nu een aantal jaar en is inmiddels instructeur. "Om je brevet te halen ben je wel een tijdje bezig. Twintig uur vliegervaring moet je sowieso hebben, maar het is laagdrempelig en voor veel mensen toegankelijk. Een professionele uitrusting kost ongeveer 10.000 euro. Maar dan heb je echt het beste van het beste."

NOOD

Om op te stijgen staat de vlieger met zijn gezicht richting de wind. Dan is het een kwestie van de motor aanzetten, hard rennen zodat het scherm van de grond komt en vervolgens het gas open trekken. Niet veel later zweef je sierlijk boven de grond. Zo nu en dan gaat het wel eens mis met het hangen aan een zogenoemde parapent zoals recent in Schalkwijk. Daarbij worden de vliegers met een lier richting de thermieken geschoten en hebben ze geen motor op hun rug.
Ook Robbin heeft wel eens een benarde situatie meegemaakt. "Mijn lijnen raakten op 350 meter hoogte in de knoop en ik kwam in een spin terecht. We hebben aan onze uitrusting een noodparachute hangen en het moest niet te lang meer duren of ik had 'm gebruikt. Uiteindelijk kwam het goed en kon ik zonder de noodparachute toch landen." Hij belde direct een vriend en vertelde dat hij even daarvoor een bijna-doodervaring had gehad. "Maar aan de andere kant: I never felt so alive!"

THERMIEKEN

Robbin heeft met zijn hulpmotor geen thermieken nodig. Sterker nog: met een volle tank brandstof op zijn rug kan hij met gemak zo'n 3,5 uur horizontaal vliegen. Overigens niet boven dichtbevolkt gebied en ook niet lager dan 150 meter. Behalve natuurlijk bij het opstijgen en landen. "Daar zijn regels voor en daar houden we ons aan. Dat leren we de cursisten ook snel aan. Niet te laag, geen risico's en als je eenmaal vliegt: genieten want je bent zo vrij als een vogel!"
Misschien zie je Robbin binnenkort wel een keer voorbij vliegen. Hij vindt het leuk als er naar hem gezwaaid wordt, maar zegt bij voorbaat sorry als hij niet kan terugzwaaien. Dan heeft hij het even druk met sturen en gas geven.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.