Oude trams rijden hun allerlaatste ritjes door Utrecht

© Gerard van Buuren, 1983 (via provincie Utrecht)
NIEUWEGEIN/IJSSELSTEIN - De oude trams die rijden van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein (en weer terug) verdwijnen na vandaag voorgoed uit het straatbeeld. Na 37 jaar worden de nieuwe modellen vervangen voor rijtuigen die ook al op de Uithoflijn rijden.
Het verdwijnen is onderdeel van de vernieuwing van de tramlijn. De provincie Utrecht is al enkele weken bezig de perrons en sporen een flinke opknapbeurt te geven. Het pensioen van de oude tram is onderdeel van deze grootschalige werkzaamheden.
Reizigers moeten daardoor al een tijdje gebruik maken van vervangend busvervoer in Nieuwegein in IJsselstein. Vanaf morgen moeten mensen in Utrecht daar ook rekening mee houden.
De oude trams zijn al ver over hun houdbaarheidsdatum heen. Met een speciaal programma heeft de provincie de levensduur maximaal kunnen oprekken om ze nu te kunnen vervangen. Desondanks zorgde de verouderde techniek de afgelopen jaren regelmatig voor storingen.

Jaren 80

De SIG-sneltram reed voor het eerst met passagiers op 17 december 1983 bij de aanleg van de tramlijn. Nieuwegein en IJsselstein werden destijds groeikernen voor de stad Utrecht met duizenden nieuwe woningen en winkelcentrum Cityplaza als gevolg. De trams moesten de overvolle bussen ontlasten en hebben dat tot de dag van vandaag gedaan.
Radio M Utrecht sprak eerder met trambestuurder van het eerste uur, Piet Bostelaar. Hij is sinds juni met pensioen en heeft het einde net niet mee kunnen maken. "Ik was 27 toen ik de keuze kreeg om ook tram te gaan rijden. Daar heb ik nooit spijt van gehad."
Voor Bostelaar, die toen alleen nog maar bussen reed, was het wel even wennen. "Je hebt minder contact met je passagiers, mensen stappen in en stappen uit. In de bus komen ze langs de bestuurder."
De tram kreeg in 2014 een nieuw likje verf van vervoerder U-OV
De tram kreeg in 2014 een nieuw likje verf van vervoerder U-OV © Bestuur Regio Utrecht
Maar ook voor de inwoners was het aanpassen. Het was toen voor het eerst in 36 jaar dat er weer een tram reed in de regio Utrecht. "Er waren mensen die liepen te klagen dat ze de tram niet hoorden aankomen", zo herinnerde de bestuurder zich nog. "Dan zei ik altijd dat als je op straat bent je niet in gedachten moet lopen, maar dat je gewoon goed moet opletten!"

Schroothoop?

De meeste trams zijn volledig afgeschreven en worden vernietigd. Maar een groep enthousiaste OV-liefhebbers pleit er voor om een van de modellen van de schroothoop te redden. "Ik vind het belangrijk om het te behouden omdat het een tijdsbeeld laat zien van het openbare leven", aldus initiatiefnemer Arthur Staal. "Als iemand een tastbare herinnering heeft, dan kun je dit de komende generaties laten zien."
Staal zou een van de tweedelige SIG-modellen graag willen tentoonstellen in het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep. De provincie onderzoekt wat de mogelijkheden daarvoor zijn.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.