Mogelijk meer materieel nodig door langere rijtijd Uithoflijn

© Twitter / Dimitri Gilissen
PROVINCIE UTRECHT/UTRECHT - Niet 17, maar 18 minuten en 45 seconden. Zolang rijdt de Uithoflijn nu gemiddeld over een ritje van Utrecht Centraal naar het P+R Science Park. Dat lijkt een miniem tijdsverschil, maar de langere rijtijd kan financiële gevolgen hebben voor het project dat honderden miljoenen heeft gekost.
De langere rijtijd, die niet was voorzien, zorgt voor meer gebruikte trams op hetzelfde moment waardoor er een tekort ontstaat. De beoogde capaciteit van 16 trams per uur kan daardoor niet worden gehaald. De gemeente en de provincie Utrecht kijken naar de mogelijkheid om vier of vijf extra stellen bij te kopen om de situatie op te lossen. De verwachting is dat dit binnen het begrote budget zou moeten kunnen.

Estafetterondje

"Het is een soort van estafette: je hebt net een extra speler nodig in dat rondje", zo legde de projectorganisatie Uithoflijn het probleem vandaag uit tijdens een informatiebijeenkomst van Utrechtse raadsleden en Provinciale Staten "Het gaat er om dat we anders niet die 16 keer per uur kunnen rijden."
Bij de metingen in maart, nog voor corona, kwam deze langere rijtijd aan het licht. Volgens de projectorganisatie is de grote drukte bij de Heidelberglaan een van de belangrijkste oorzaken. Zowel bij het in- en uitstappen op de halte als het wachten op bussen die van dezelfde rijbaan gebruik maken duwen de rijtijd flink omhoog. Daarnaast moet de tram bij de halte van het WKZ / Prinses Máxima Centrum vaak stoppen omdat auto's en tram elkaar kruisen.
Volgens de projectorganisatie kan door het terugbrengen van het aantal bussen op de Heidelberglaan of door het aanpassen van de kruisingen tijdswinst worden geboekt. Desalniettemin is dat niet voldoende om op maximale sterkte van 16 trams per uur te kunnen rijden en lijkt de aanschaf van nieuwe trams de snelste oplossing.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.