RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Utrechtse milieuzone wordt groter en strenger, ook gaan snorfietsen van het fietspad af

1/3
UTRECHT - Oude diesels zijn in de nabije toekomst in de hele stad Utrecht niet meer welkom. De gemeente heeft plannen om de bestaande milieuzone uit te breiden tot aan de ring van snelwegen rond de stad. De milieunorm voor diesels wordt verhoogd van Euro 3 naar Euro 5. En vrachtverkeer met een dieselmotor is helemaal niet meer welkom, alleen zogenoemd emissieloos vervoer mag dan nog de milieuzone in. Dat staat in plannen die het college van B&W vandaag naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Wethouder Eelco Eerenberg (D66) komt met een groot aantal maatregelen. Hij wil daarmee de luchtkwaliteit in de stad nog verder verbeteren. Hij hanteert daarmee de strengste normen die er zijn, die van de Wereldgezondheidsorganisatie. Aan wettelijke normen van bijvoorbeeld de EU voldoet Utrecht nagenoeg overal al.

Moeilijke tijd
De wethouder is zich bewust dat de stad in een economisch moeilijke periode verkeert. Hij zegt dat hij rekening houdt met de verslechterde economie. "Aan gezonde lucht moeten we continu blijven werken. Maar we zien ook dat de economische situatie door het coronavirus is veranderd. Daar hebben we rekening mee gehouden." De handreiking van de wethouder bestaat uit de mogelijkheid voor getroffen ondernemers om tijdelijk een ontheffing te krijgen voor de milieuzone.

Het verhogen van de milieuklasse voor personenauto's op diesel gaat in op 1 februari 2021. Nu mogen oude diesels van voor 2001 de stad niet meer in (milieunorm Euro 3), dat wordt verscherpt naar diesel van voor 2004 (Euro 4). In 2025 wordt de milieuzone nog een keer strenger, dan mag een auto niet ouder zijn dan 2009 (Euro 5). De gemeente komt opnieuw met een sloopregeling voor oude diesels, eigenaren kunnen 1.000 euro terugkrijgen voor hun heilige koe.

 De milieuzone nu en vergroot tot aan de snelwegen. De milieuzone nu en vergroot tot aan de snelwegen. | Foto: RTV Utrecht

Wanneer de milieuzone vergroot wordt tot aan de snelwegen, is nog niet bekend. Over twee jaar volgt een definitief voorstel. Het college maakt een voorbehoud: de uitbreiding van de milieuzone is niet nodig als de lucht tegen die tijd schoner is en voldoet aan de strenge normen.

Verzet
De milieuzone kwam er in 2015 en is niet onomstreden. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) stapte naar de rechter, maar die oordeelde in 2016 dat de milieuzone mocht blijven.

Verzet is er ook in de politiek. Een deel van de Utrechtse oppositie twijfelt al jaren over het nut en de noodzaak van een milieuzone. Twee jaar geleden zei CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren: "Het is niet aan te tonen dat de milieuzone werkt. De vraag die je dan moet stellen: staat de beperking die je mensen oplegt in verhouding tot de milieuwinst?" De VVD noemde destijds de milieuzone 'symboolpolitiek'.

Snorfietsen van het fietspad
Verder maakt de wethouder vandaag bekend dat snorfietsen (met een blauw kenteken) op veel plekken niet langer welkom zijn op het fietspad, zij moeten zich voegen tussen het sneller rijdende autoverkeer. Een snorfiets mag maximaal 25 km/u, op de meeste wegen in Utrecht geldt voor auto's een maximum snelheid van 50 km/u.

 Snorfietser van het fietspad af. Snorfietser van het fietspad af. | Foto: Gemeente Utrecht

Geen stookverbod
Er komt geen verbod op het stoken van houtkachels in de stad. Dat idee leefde een tijdje op het Utrechts stadskantoor. Maar in de stad was daarvoor weinig draagvlak. Daarom komt de gemeente nu met een voorlichtingscampagne 'De Utrechtse Stookstandaard'. Ook komt er subsidie om houtkachels te verschonen.


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.



Lees ook




Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -