Bewoners Nijpelsplantsoen boos over onzekere toekomst flat: 'Nog twee jaar Nijpelsbajes is te lang'
NIEUWEGEIN - Bewoners van het Nijpelsplantsoen in Nieuwegein maken zich grote zorgen over hun flatwoningen en hebben daarom verhaal gehaald bij Mitros en de gemeente. Vanmiddag zijn de bewoners met de verhuurder en de gemeente in gesprek gegaan tijdens een picknick.
Aanleiding voor de picknick is een brief die Mitros maandag heeft verstuurd aan de bewoners van de flat aan het Nijpelsplantsoen. Bewoners dachten dat deze maand een keus zou worden gemaakt of de woningen van de flat worden gesloopt of gerenoveerd. Maar die keus "is nog niet gemaakt" staat in de brief te lezen.
Mitros schrijft dat ze hopen een definitief besluit binnen twee jaar te nemen. Dit bericht baart veel bewoners grote zorgen. Christina de Goede: "De tegelmuur laat los van de wand, het wordt met de week erger. Twee jaar is echt veel te lang om in de Nijpelsbajes te wonen".
Hoe lang gaat het nog duren?
De meeste bewoners die zich vanmiddag hebben verzameld op het pleintje tussen de flats willen duidelijkheid. Wat gaat er gebeuren en hoe lang gaat dat nog duren? Christina de Goede zegt op zoek te gaan naar een nieuwe woning. "Ik kan niet nog twee jaar in deze stinkflat gaan wonen. De halve flat valt uit elkaar en ik ga er niet op wachten dat ik een keer beneden lig."
Jolanda Versluis woont nu 2,5 jaar in het Nijpelsplantsoen. Ze denkt dat het nog lang zal gaan duren voordat er iets gaat gebeuren met de woningen. "Hoe lang gaat dit nog duren? Ik heb het gevoel dat we aan het lijntje worden gehouden."
Jolande Uringa, woordvoerder van Mitros, laat weten dat ze hoopt dat er geen twee jaar nodig is voor het besluit genomen wordt. "Ik snap dat de teleurstelling bij bewoners groot is, maar we moeten nog zoveel gesprekken voeren voordat er een besluit genomen kan worden", zegt Uringa. Mitros wil in gesprek met alle bijna vierhonderd gezinnen in het Nijpelsplantsoen.
Keukentafelgesprekken
Manager wonen van Mitros, Imke Mokveld, snapt ook de frustratie van bewoners: "Het gaat over het 'thuis' van mensen. En als dat twee jaar duurt dan snap ik dat dat heel lang is. We willen de bewoners continu op de hoogte houden, zo willen we ervoor zorgen dat het voor mensen niet één grote wachttijd wordt." Volgens Mokveld zal er na die twee jaar zeker actie worden ondernomen: "In die twee jaar komen er ook haalbaarheidstoetsen, zodat Mitros over 2 jaar met nieuwe plannen in de startblokken kan staan."
Mitros wil dus komende maanden in gesprek met bewoners: "We willen weten of bewoners bijvoorbeeld nog terug willen naar het Nijpelsplantsoen." Dat heeft invloed op de plannen die gemaakt kunnen worden, zegt Mokveld van Mitros. "Na de zomervakantie starten de huisbezoeken. Maar ook in die gesprekken aan de keukentafel zullen nog niet alle vragen beantwoord kunnen worden. Vooral de vraag 'kan ik hier terugkeren?' Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is."
Of de woningen worden gerenoveerd of helemaal gesloopt is dus nog niet zeker. Het is vooral de bedoeling dat mensen zelf aangeven wat zij graag willen", aldus Mokveld. Ze geeft aan dat met de wensen van de bewoners rekening wordt gehouden.
Huurverhoging
Met een petitie hebben de bewoners ervoor gezorgd dat de huurverhoging van dit jaar, maar ook die van volgend jaar niet doorgaat.
Maar daar laten de bewoners het niet bij zitten. "We gaan een volgende petitie opzetten, voor een huurverlaging. Ik betaal nu 750 euro en dat is echt teveel voor een rot huis", vertelt Christina de Goede. "De scheuren vallen in je huis, het is niet normaal. Bij mijn zoon op de kamer komt het plafond naar beneden. En bij de bovenburen is er een keukenkastje naar beneden gevallen."
Klankbordgroep
Mitros wil een klankbordgroep van bewoners organiseren. Een aantal bewoners heeft zich hiervoor al gemeld. Mitros wil dat deze groep bewoners meedenkt over de toekomst van de woningen én dat de groep meekijkt naar hoe de communicatie richting de bewoners verloopt.