Ondernemers hebben na een dag al zo hun twijfels bij Druktemonitor: 'Wil niet dat gasten ons gaan mijden'

PROVINCIE UTRECHT - Zomervakantie en een verwachte hittegolf: het zijn dé ingrediënten voor drukte op terrassen, bij plassen en andere toeristische attracties. Om die drukte in onze regio een beetje te spreiden, lanceerde de provincie Utrecht gisteren een 'Druktemonitor', een website waarbij mensen in één oogopslag kunnen zien of het ergens druk is, of juist rustig. Maar werkt die monitor ook volgens plan?
Met de monitor wordt de drukte op verschillende locaties doorgegeven door 'lokale experts': mensen die dagelijks op de plek te vinden zijn. Dat zijn bijvoorbeeld ondernemers, bewoners en terreinbeheerders. Zij geven online een paar keer per dag door hoe druk het is. Groen is rustig, oranje is een beetje druk en een met rood aangegeven plek is te druk om naartoe te komen.
Verslaggever Jordi de Jong over de kritiek op de druktemonitor

'Even wennen'

Maar het overgrote deel van de recreatieplaatsen lijkt de drukte niet te updaten. Als je het kaartje bekijkt, zie je ongeveer zestig recreatieplaatsen in onze provincie. Bij het aanklikken van een bepaalde plek, laat die veelal alleen de verwachte drukte in de ochtend, middag en avond van alle dagen in de week zien.
Om de monitor goed te laten werken, heeft de provincie de lokale experts gevraagd minimaal drie keer per dag een update te geven over de huidige drukte. Dat gebeurt nagenoeg niet: op het moment van schrijven zijn er slechts negen van de zestig recreatieplaatsen die de drukte van vandaag in ieder geval een keer hebben bijgewerkt onder het kopje 'Status'. "Ik denk dat mensen nog even moeten wennen en het belang moeten inzien", laat woordvoerder Marlies Verhoef van de provincie weten.

Commerciële uitbaters twijfelen

Het belang van de monitor wordt vooral door commerciële uitbaters in twijfel getrokken. Na een rondgang blijken verschillende horecazaken en winkelgebieden sceptisch. Sommigen waren zelfs niet op de hoogte dat ze op de kaart waren gezet, en sommige anderen zijn na een dag gebruik al in het dubio of ze de website nog wel willen gebruiken.
"We hebben ons niet aangemeld en zijn niet benaderd", laat Stephan Verzijlbergen van de winkeliersvereniging in Breukelen weten. De Kerkbrink in Breukelen staat op de kaart, maar zowel Verzijlbergen als de ondernemersvereniging uit Stichtse Vecht weten van niets.
Wie de verwachte drukte heeft ingevuld, is dan ook een raadsel. Dat het volgens de kaart 's avonds vaak te druk is, klopt volgens hen ook niet. "Alleen de terrassen zitten dan vol, maar dat levert geen problemen op", aldus Verzijlbergen. "Ik zie de meerwaarde niet zo. Ik wil er best wat mee doen, maar zou niet snel zeggen dat het te druk is."
Ga ik de monitor op rood zetten? Dat is wel een gewetensvraag...
Ruud Bouwman, restauranteigenaar

Gewetensvraag

Dan zijn er de ondernemers die zich wel voor de kaart hebben aangemeld, maar nu al twijfelen over het nut ervan. "Ga ik de druktemonitor op rood zetten? Oef, dat is wel een gewetensvraag", lacht Ruud Bouwman, eigenaar van Eethuys-Café De Generaal in Baarn. Hij was in eerste instantie enthousiast over het plan. "Ook wij vinden het belangrijk dat mensen niet ziek worden in deze periode en willen meewerken om de drukte een beetje te spreiden."
Toch heeft hij na een dag al zo zijn twijfels bij de werking van de Druktemonitor in de praktijk en aarzelt hij of hij de Druktemonitor ook echt gaat invullen. "Eigenlijk hebben we continu plaats voor mensen. Het is hier altijd een komen en gaan. Als het druk is, en ik de monitor op rood zet, dan is dat een momentopname. Tien minuten later kan het alweer gemiddeld (oranje) of rustig (groen) zijn."

Gedwongen sluiting

Bouwman vreest dat potentiële gasten zijn restaurant mijden als ze zien dat het druk is. Dat kan hij er - na 2,5 maand gedwongen sluiting - eigenlijk niet bij hebben. "Normaal gesproken heb ik buiten 175 zitplaatsen. We hebben het nu op afstand gereduceerd tot 120 ongeveer. Die moeten wel continu vol zitten, willen we nog wat geld verdienen komende periode. Dan is een rode monitor dus eigenlijk geen goede optie."
Dat is precies de afweging die commerciële partijen moeten maken. Natuurlijk werken ze graag mee om het coronavirus niet verder te verspreiden. Tegelijkertijd moet er na maanden van financiële misère ook 'gewoon' geld in het laatje gebracht worden.

Voordelen

Maar bij de Pyramide van Austerlitz zien ze juist vooral de voordelen van de Druktemonitor. "Ik kan me ergens wel voorstellen dat ondernemers denken: als ik invul dat het druk is, komt er niemand meer. Maar ik sta er juist anders in. Namelijk: als mensen zien dat het rustig is, komen ze juist graag deze kant op. En mocht het een dag wel te druk zijn, komen de bezoekers wel een andere dag. Het is nu toch vakantieperiode. Wie vandaag niet komt, komt morgen misschien wel. Ik heb hem dus netjes ingevuld."
En er zijn meer ondernemers die juist wél blij zijn met de mogelijkheid om de drukte wat te spreiden. "Ik denk dat het een aanwinst is", zegt Willem van Schoonhoven van Snackkiosk Strijkviertel in De Meern. "Het loopt met het hete weer af en toe de spuigaten uit. Niemand houdt zich meer aan de anderhalve meter, het is meer anderhalve centimeter." Schoonhoven is niet bang dat er niemand meer komt als hij de druktemonitor op rood zet. "Ik zie het eerder zo dat mensen in ieder geval op de hoogte zijn als ze aankomen."
De provincie wil vooral dat de grootste en drukste recreatieplaatsen op de lijst staan. "Wij zullen ze actief benaderen en vragen hoe we ze kunnen helpen de drukte in te vullen", vertelt woordvoerder Marlies Verhoef. Toch is geen enkele plek verplicht mee te doen. "Als een bepaalde plaats zich na de uitnodiging niet heeft aangemeld, halen we ze morgen weer van de kaart af. Mensen moeten zelf het belang inzien."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.