Horeca teleurgesteld over nieuwe coronamaatregelen, maar er is ook begrip

PROVINCIE UTRECHT - Je naam en je nummer doorgeven, van tevoren reserveren en vragen beantwoorden over je gezondheid. Een bezoekje aan een café of restaurant wordt vanaf komende maandag een stuk minder spontaan. Het kabinet kondigde gisteren nieuwe regels aan voor de horeca. En daar zijn veel ondernemers niet blij mee. Want meer gedoe aan de deur betekent minder klandizie.
Horeca teleurgesteld over nieuwe coronaregels, maar er is ook begrip
"Absoluut, je merkt vandaag al dat er veel weerstand is van klanten", zegt Joep van Wamel van Coffee Corazon. Bij de koffietent in de Amersfoortse binnenstad hebben ze alvast een voorschot genomen op de regels die vanaf komende week voor alle horeca gelden. Hier moet je vandaag al naam en nummer doorgeven. "Mensen vragen: wat ga je met mijn gegevens doen? Waarom nu al? En voor ons is het extra werk. Dat is niet fijn."
Wat gebeurt er met jouw persoonsgegevens?
Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens, de onafhankelijke instantie in Nederland die de bescherming van persoonsgegevens bewaakt, is het vooral belangrijk dat horecazaken zorgvuldig met de informatie van klanten omgaan en deze alleen gebruiken voor het eventuele bron- en contactonderzoek van de GGD.

De gegevens mogen volgens de wet niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is. In dit geval is dat een maand. Na die periode zijn horecazaken verplicht de informatie van hun bezoekers te vernietigen.

Tegelijkertijd heeft bedrijfsleider Van Wamel ook begrip voor de strengere regels voor de horeca. "Je zag best wel veel terrassen vol met mensen. Er werd geen afstand gehouden en gasten waren zelf ook minder voorzichtig. Ik denk wel een beetje dat we het over onszelf hebben afgeroepen."
Even verderop bij lunchroom 'Rijdes aan de Gracht' snapt eigenaar Peter Rijdes ook wel dat er wat moet gebeuren nu het aantal coronabesmetting weer toeneemt, maar hij vindt wel: "Gelijke monikken, gelijke kappen. Bij Albert Heijn, Boni en alle andere supermarkten mag 300 man naar binnen en daar hoeven ze niks

Teleurstellend besluit

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) spreekt van een zeer teleurstellend besluit en noemt het 'opmerkelijk' dat het kabinet gisteravond de nadruk op de horeca legde. KHN zegt te begrijpen dat er maatregelen nodig zijn nu het aantal besmettingen weer toeneemt. "Maar het is bijzonder om daar uitsluitend de horecasector voor aan te wijzen."
Dat vindt ook Richard den Hartog van café 't College in de binnenstad van Utrecht. Hij noemde het gisteren "van de zotte" dat de horeca extra maatregelen moet nemen, terwijl dat in andere sectoren niet zo is. ''In bouwmarkten en meubelzaken loop je over de hoofden. Mensen hijgen elkaar in de nek en er wordt niets van gezegd. Waarom is daar geen registratieplicht en wordt de horeca weer aangemerkt als enige brandhaard van besmetting?", vroeg hij zich af.
Ook Koninklijke Horeca Nederland benadrukt dat besmettingen overal plaatsvinden. Niet alleen in de horeca, maar ook bij de mensen thuis of bijvoorbeeld in een sportschool. "Elke besmetting is er een teveel dus we moeten gezamenlijk onze verantwoordelijkheid nemen."
Bij Corazon hopen ze dat de klanten ondanks de registratieplicht wel blijven komen. Wie z'n naam en nummer niet wil opgeven komt er daar in ieder geval niet in.
Bij Corazon hopen ze dat klanten ondanks de registratieplicht toch blijven komen
Bij Corazon hopen ze dat klanten ondanks de registratieplicht toch blijven komen © Peter Knieriem

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.