Utrecht is speed pedelec-provincie van Nederland, maar het is nog wel wennen op de weg

© ANP
PROVINCIE UTRECHT - Van alle speed pedelecs in Nederland zijn de meeste te vinden in de provincie Utrecht. Bunnik is zelfs de speed pedelec-hoofdstad van Nederland. Afgezet tegen het aantal inwoners telt de Utrechtse provincie, en de gemeente Bunnik dus in het bijzonder, relatief de meeste pedelecs. Maar al die snelle fietsen zorgen ook voor een uitdaging op de weg, want waar moet je fietsen?
Een speed pedelec is een fiets die een elektrische hulpmotor met een vermogen van meer dan 250 watt heeft. De motor slaat aan wanneer de gebruiker trapt. Je kunt er snelheden tot 45 kilometer per uur mee bereiken.

Sinds 2017 is een speed pedelec wettelijk een bromfiets. Je mag er alleen op rijden als je een brommerrijbewijs hebt, verzekerd bent en een helm draagt.

Afgelopen jaar steeg het aantal speed pedelecs in ons land met bijna een kwart. Volgens cijfers van de RDW stonden er in april 2019 17.000 van de allersnelste fietsen genoteerd. In april van dit jaar is dat gestegen naar 21.000 fietsen, te herkennen aan brede banden, een hulpmotor en een kenteken. Utrecht voert de boventoon in die landelijke trend.
"Het lastige is, die speed pedelec is qua regels een bromfiets", vertelt Arne Schaddelee, gedeputeerde van de provincie Utrecht. Ook moet je een helm dragen op de fiets. "En hij mag niet op een gewoon fietspad, hij moet op een bromfietspad of op de openbare weg. En afhankelijk van waar je fietst, heeft de bestuurder zich aan een maximum snelheid te houden."

Het buitengebied

Vooral in het buitengebied levert de vraag waar je moet fietsen soms problemen op, vertelt Schaddelee. "De speed pedelecs vinden het niet fijn om tussen de auto's te rijden. Maar er is niet altijd een alternatief voor de weg. We zijn nu aan het kijken of het mogelijk is om 'm toch op fietspaden toe te laten in het buitengebied. Maar dan moet het fietspad voldoende breed zijn", aldus Schaddelee.
De situatie moet per weg bekeken worden. "Als je moet kiezen tussen een provinciale weg waar de auto's 80 kilometer per uur rijden en het fietspad, dan kies je het fietspad, legt de portefeuillehouder mobiliteit uit. "Dan is het verschil in snelheid tussen de auto's en de speed pedelec te groot. Het is dus maatwerk."
Schaddelee is blij met deze ontwikkeling. "We zijn bezig met een mobiliteitstransitie naar gezonde mobiliteit. Daar past een speed pedelec goed in, maar wel voor de langere afstanden vanaf 15 kilometer. Hij neemt minder ruimte in dan de auto, het is gezonder, je bent in de buitenlucht en er is minder overlast voor je omgeving. Dus op zich is het een heel goed idee. Maar we moeten eraan wennen en we moeten 'm inpassen. En dat is wel passen en meten."

'Tientallen miljoenen investeren'

De zogenaamde 'snelfietsroutes', waarop fietsers vaker voorrang krijgen op autoverkeer, worden de komende tijd aangelegd. "We gaan als provincie de komende jaren tientallen miljoenen investeren in die snelfietsroutes en het upgraden van ons fietsnetwerk."
In de binnensteden verwacht Schaddelee dat er steeds minder auto's te vinden zullen zijn. "De ontwikkelingen gaan sneller dan de wegbeheerders kunnen bijhouden. Je kan er bijna niet tegenop bouwen, zo veel meer gaan we nu fietsen", aldus de gedeputeerde. "Je moet eigenlijk zorgen dat er voor iedereen ruimte is. Maar je ziet in veel binnensteden dat de auto wordt teruggedrongen. De fiets krijgt meer ruimte."
Luister hier het gesprek met gedeputeerde Arne Schaddelee

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.