Onrust na coronaboete café De Kuil in Soest, politie grijpt in

© Caspar Huurdeman
SOEST - Het plotselinge einde van café De Kuil in Soest is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Een grote politiemacht heeft vannacht ingegrepen nadat tientallen jongeren voor onrust zorgden bij de gesloten zaak aan het Kerkplein.
Horecabaas Vincent van der Wardt kondigde gisteren aan dat De Kuil niet meer open gaat. Hij is woest over een actie van gemeentehandhavers, die hem vrijdagavond een coronaboete van 4.000 euro oplegden. De zaterdagochtend besloot hij zijn frustratie om te zetten in daden. Hij plakte een briefje met 'Te koop' op het pand.

Lawaai

Vannacht rond middernacht verzamelden naar schatting tachtig jongeren zich bij het café. Hun actie verliep lawaaiig. Ze draaiden luide muziek, lieten motoren knetteren en af en toe klonk vuurwerk.
Jongeren verzamelden zich vannacht bij café De Kuil, waar vrijdag een coronaboete werd uitgedeeld.
Jongeren verzamelden zich vannacht bij café De Kuil, waar vrijdag een coronaboete werd uitgedeeld. © Caspar Huurdeman
Toen er ook glas op straat werd gegooid en de samenkomst uit de hand dreigde te lopen verschenen rond 1.30 uur tien politieauto's. Agenten riepen de onruststokers op weg te gaan en deelden enkele rake klappen uit. Ook werden politiehonden ingezet. Of er aanhoudingen zijn verricht is nog niet bekend.

'Bewust op zoek'

Café-eigenaar Van der Wardt zei gisteren dat hij geen regels heeft overtreden. Volgens hem waren de BOA's bewust op zoek naar klanten in het jongerencafé die te dicht op elkaar zaten en was het absoluut niet druk in de zaak. Hij zegt dat hij de boete wil aanvechten, maar dat hij als horecaondernemer in Soest geen toekomst meer ziet.
De gemeente zegt in een persverklaring dat er vrijdagavond wel degelijk overtredingen zijn vastgesteld en dat dat niet voor het eerst was. "Enerzijds begrijpen we heel goed in wat voor moeilijke positie horecaondernemers zitten. Aan de andere kant is het belangrijk dat de regels worden opgevolgd. Wanneer we toch overtredingen constateren dan zijn we heel helder. We gaan eerst gesprek, vervolgens volgt een waarschuwing en daarna gaan we over tot bekeuren. Deze werkwijze is voor iedereen hetzelfde. inwoner, winkelier of horecaondernemer."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.