'Kraan Lekdijk Vianen viel om door communicatiefout'

Telekranen hebben de omgevallen drukstelling in delen afgevoerd.
Telekranen hebben de omgevallen drukstelling in delen afgevoerd. © Sterk BV
VIANEN - Een communicatiefout lijkt de oorzaak van het ongeluk met een kraan bij de Lekdijk in Vianen. Maandag viel de tachtig ton wegende 'drukstelling' om toen hij werd verplaatst. Het werk aan de dijk wordt na het weekend hervat.
Volgens Waterschap Rivierenland en aannemer GMB wijst alles op een menselijke vergissing. "De machinist dacht bevestiging te hebben dat hij verder kon rijden, maar die had hij niet", legt projectmanager Rick Kasbergen van GMB uit. "De werkzaamheden van die dag waren afgerond en het heiteam was bezig alles weg te zetten. Daarbij ging het mis."

Onderzoek

Dat een communicatiefout aan het ongeval voorafging is een eerste bevinding. Het rapport door onafhankelijk bureau Aboma over de toedracht wordt over enkele weken verwacht. Dat onderzoek willen de betrokken partijen afwachten voor er definitieve conclusies worden getrokken.
Het werk aan de Lekdijk wordt maandag hervat, laat projectleider Geert Stinstra van Waterschap Rivierenland weten. "Drie zogenoemde hogere veiligheidskundigen - een van GMB, een van Rivierenland en een derde onafhankelijke - hebben gecontroleerd of de aanpak verantwoord is. De omgevallen stelling is de afgelopen dagen gedemonteerd en met telekranen afgevoerd. De bouwplaats is sinds gistermiddag weer vrij."

Damwanden

Het waterschap laat de Lekdijk versterken omdat die last heeft van 'piping'. Er loopt water en zand door de bodem waardoor de dijk ondergraven wordt. Daarom worden er sinds half juli grote damwanden de grond in getrild of, dichter bij de huizen in de omgeving, gedrukt. De hoge kraan die deze week omviel was een zogenoemde 'drukstelling'.
"Meer naar het oosten, wat verder van de huizen, wordt gewerkt met een machine die de damwanden de grond in trilt", zegt Stinstra. "Dat is een andere techniek en de trilstelling heeft een lager zwaartepunt. Dat deel van het werk kan vanaf maandag weer veilig van start."

Instructies

Kasbergen van GMB verwacht geen noemenswaardige vertraging door de tegenslag. Ook hij benadrukt dat er geen gevaar voor herhaling bestaat. "We hebben met de medewerkers de instructies nog eens doorgenomen en iedereen is scherp."
De versterking van de Lekdijk tussen het Merwedekanaal en de A27 is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, een operatie waarbij meer dan 1100 kilometer aan dijken versterkt wordt. Het werk in Vianen zal naar verwachting tot volgend voorjaar duren. Het stuk dijk is tot eind dit jaar dicht voor verkeer.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.