Stationslift Terwijde drie keer defect: 'Dit is onverteerbaar!'

© Andrea Naphegyi / Twitter
UTRECHT - Een noodkreet van Andrea Naphegyi via Twitter heeft duidelijk een gevoelige snaar geraakt. Zij stond de afgelopen week drie keer met haar rolstoel voor een kapotte lift op station Utrecht Terwijde en haar tijdlijn vult zich nu met reacties van anderen met dezelfde ervaringen. In de Utrechtse raad worden er deze week vragen over gesteld.
Andrea Naphegyi kwam zondag op het station aan vanuit de richting Utrecht Centraal, toen voor de derde keer in ruim een week het defect-bordje op de lift hing. Een andere reizigster heeft haar gered. ''Zij ging naar beneden en verzamelde in de fietsenstalling drie jongens. Die hebben mij naar beneden getild.''
Utrecht Terwijde heeft twee liften, een naar het perron voor de treinen richting Den Haag en Rotterdam en een voor de andere richting. Bij een eerdere storing kreeg Naphegyi als alternatief dat ze de andere lift kon gebruiken. ''Dan moet je doorreizen naar het volgende station en dan terug. Dat is geen oplossing, dat kost zeker een half uur extra.''
Het noodnummer bij de liften biedt weinig hulp, is de ervaring van de Utrechtse. ''Eerder deze week liep er toevallig een hoofdconducteur op het station toen de lift kapot was. Toen zij ging bellen, was er wel van alles mogelijk. Het gaat overigens niet om mij alleen, maar ook om anderen: vrijheid van reizen is een mensenrecht.''

Erg vervelend

NS zit erg met de situatie in zijn maag en zegt dat er duidelijk iets is misgegaan. ''Na een van de eerdere storingen moest er een onderdeel aangeleverd worden en is een tijdelijke oplossing gemaakt. We vinden het allemaal erg vervelend'', zegt een woordvoerder.
"Storingen komen binnen bij onze meldkamer en zij zorgen dat deze zo snel mogelijk verholpen worden en dat er een oplossing komt voor de reiziger", aldus de woordvoerder.
Het euvel aan de lift zou nu verholpen moeten zijn. Overigens heeft de specifieke situatie op het hoog liggende Utrecht Terwijde er mogelijk ook iets mee te maken. De trap is daar uitermate steil, waardoor relatief veel reizigers de lift gebruiken. De helft van de storingen van dit jaar is van technische aard en de andere helft heeft te maken met vandalisme. ''Daar krijgt de lift ook van te verduren'', aldus de woordvoerder.

College moet druk zetten

Raadslid Dimitri Gilissen van de VVD heeft zich het probleem aangetrokken en stelt er donderdag vragen over. ''Je ziet aan de reacties op sociale media dat meer mensen dit meemaken en elke keer is er eigenlijk een te veel.''
Dat is niet alleen een zaak van de spoorbedrijven, vindt Gilissen, het plaatselijke college heeft wel degelijk een rol: ''Ze kunnen druk zetten op NS en ProRail om dit op te lossen. Nu waren er gelukkig nog anderen aanwezig op het station, maar stel je eens voor dat je daar helemaal alleen komt te staan.''

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.