NS ziet nog weinig forenzen in de trein: 'Comfortabel voor de reiziger, niet voor onze inkomsten'

Reizigers op een rustig Utrecht Centraal. Links NS-woordvoerder Arno Leblanc.
Reizigers op een rustig Utrecht Centraal. Links NS-woordvoerder Arno Leblanc. © RTV Utrecht / Robert Jan Booij
UTRECHT - Het coronavirus geeft veel onzekerheid voor vervoerbedrijf NS. De treinen zitten nog niet eens half zo vol als voor de coronacrisis en de vraag is of het zakelijk verkeer straks nog wel terugkeert op het spoor. "Blijven mensen thuiswerken of gaan ze uiteindelijk toch weer naar het kantoor, wie zal het zeggen?"
Nu de zomervakantie voorbij is blijken veel forenzen gehoor te geven aan de oproep om tegen de verspreiding van het virus zoveel mogelijk thuis te werken. Daardoor is het aantal treinreizigers op dit moment bijna zestig procent lager dan een jaar geleden, laat de NS weten. Het is wel weer drukker dan april, maar het zijn vooral de dagjesmensen die nog voor het ov kiezen. Aan het eind van de vakantieperiode van vorig jaar telde de NS 1,3 miljoen passagiers per dag. Nu is dat zo'n 600.000.

Dagjes weg

"We zijn blij dat mensen weer de trein durven te nemen, maar het is nog lang niet wat het was", zegt NS-woordvoerder Arno Leblanc vanmorgen op Radio M Utrecht. "We zien dat het nog vooral voor vrijetijdsreizen is, bezoekjes aan vrienden en familie, dagjes weg... De forenzen blijven allemaal thuiswerken, we zitten op zo'n veertig tot vijfenveertig procent van wat het vorig jaar rond deze tijd was."
Diverse reizigers meldden vanmorgen dat het in de trein weliswaar weer wat voller lijkt te worden, maar dat het goed mogelijk blijft om veilig op de plaats van bestemming te komen. "Het zal vast wel drukker worden, maar ik heb er wel vertrouwen in", zegt een van hen tegen verslaggever Robert Jan Booij. "Mensen doen hun best om afstand te houden en iedereen heeft de mondkapjes paraat."

Spoorboekje

Punt van zorg is wel dat er dagelijks veel treinen rijden die nauwelijks zijn gevuld met passagiers. "Comfortabel voor de reiziger, maar niet prettig voor onze inkomsten", aldus Leblanc. Vooralsnog wijzigt het spoorboekje niet. "Dat komt ook omdat de overheid ons betaalt om volgens de dienstregeling te blijven rijden. Of dat zo kan blijven is de vraag."
De NS zegt er rekening mee te houden dat het lagere aantal betalende passagiers nog wel enkele jaren kan aanhouden, maar veel valt daar nu nog niet over te zeggen. "Wat gaat er gebeuren als er een vaccin komt?", legt Leblanc uit. "Blijven mensen thuiswerken of gaan ze uiteindelijk toch weer naar het kantoor, wie zal het zeggen?"
Overigens hebben de virusmaatregelen de NS ook geholpen om een langgekoesterde wens te realiseren. Leblanc: "Je ziet nu dat er veel meer gespreid over de dag wordt gereisd. Dat proberen we al jaren voor elkaar te krijgen en we hebben er nu afspraken over met het onderwijs. We willen het ook met bedrijven organiseren, zodat het tijdens de spits wat rustiger wordt, misschien ook wel na de coronacrisis."

U-OV

Ook busbedrijven zien dat er weer reizigers zijn. "De meeste reizigers dragen netjes een mondkapje", schrijft een woordvoerder van U-OV in een reactie. "Zo kunnen we met elkaar oké met het OV reizen. We zien verder dat onze voertuigen nog capaciteit hebben en nodigen reizigers van harte uit om weer in te stappen." Op dit moment moeten mensen achterin de bus stappen om zo de buschauffeur te beschermen. "Binnenkort kan dit gelukkig weer zoals vanouds via de voordeur. We testen met zogenoemde kuchschermen in onze bussen om dit mogelijk te maken."
NS: "Wij houden er rekening mee dat het echt nog wel een paar jaar duurt voor we terug zijn op wat het was."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.