Verende verkeersdrempel Croeselaan Utrecht aangepast: ook bus moet nu in de remmen

UTRECHT - De busvriendelijke verkeersdrempels op de Utrechtse Croeselaan zijn niet meer zo vriendelijk als ze ooit waren: de verende drempels zijn opnieuw afgesteld waardoor ook de bus nu moet afremmen om er overheen te rijden. Dat is bewust gedaan, zegt de gemeente. Dat de bus er eerder in volle vaart overheen kon was volgens een woordvoerder "net iets te veel van het goede".
Verkeersdrempels: automobilisten worden er doorgaans niet echt enthousiast van. Ze zijn bedoeld om het autoverkeer af te remmen en zo kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers te beschermen. De meeste drempels zijn van asfalt. Een simpele bult in het wegdek met een paar witte strepen erop heeft meestal al genoeg effect.
De meeverende verkeersdrempel is een experiment dat jaren geleden werd bedacht. Relatief lichte personenauto's moeten remmen voor de bobbel in het wegdek, maar bussen en andere zware voertuigen kunnen gewoon doorrijden. Dat komt door een ingenieus veersysteem: door het gewicht van zware voertuigen verdwijnt de bult in de grond, terwijl de drempel bij lichte voertuigen niet veert. De drempel kent wel een groot nadeel: hij is veel duurder dan een gewone bult in het asfalt en heeft meer onderhoud nodig.
Maar die bult heeft ook serieuze nadelen. Denk aan ambulances met kwetsbare patiënten die er overheen moeten. Ziekenwagens rijden daarom zo langzaam mogelijk over zo'n bult. En ook voor busreizigers kan het onprettig zijn. Zit je op de achterbank van de bus en vergeet de chauffeur te remmen voor een drempel, dan word je gelanceerd. De verkeersdrempel; nuttig, zinvol, maar soms niet zo fijn.
De tekst gaat door onder de foto.

Kinderen veilig naar school

Die afweging van de voor- en nadelen van verkeersdrempels speelden ook op de Croeselaan in Utrecht. Autoverkeer heeft er de neiging om al snel te hard te rijden, maar bij het Brederoplein steken ook kinderen over op weg naar basisschool De Kleine Dichter. Een verkeersdrempel zou het verkeer afremmen, maar is tegelijkertijd een hindernis voor de bus. Want over de Croeselijn rijdt ook buslijn 1 van Hoograven naar Overvecht.
Bus en vrachtverkeer, konden er met volle snelheid overheen, dat was net iets te veel van het goede.
Matthijs Keuning (Gemeente Utrecht)
De meeverende verkeersdrempel werd de oplossing al kende het project wel wat aanloopproblemen. De verende drempel werd meerdere keren weggehaald om opnieuw afgesteld te worden. Maar de laatste tien jaar ging het heel soepel en deed de drempel wat hij moest doen.
Tot vorig jaar toen de Croeselaan helemaal open kwam te liggen omdat er gewerkt werd aan de stadsverwarming. Toen de weg weer hersteld was, duurde het even voordat ook de verende drempels terug kwamen. En wat blijkt: ook de bus moet sindsdien remmen voor de drempel. Die veert niet meer in voor lijn 1.
En dat is een bewuste keuze geweest, zegt woordvoerder Matthijs Keuning van de gemeente Utrecht. "De drempels stonden in eerste instantie inderdaad zo ingesteld dat ze helemaal in veerden voor bussen en vrachtverkeer waardoor die er met volle snelheid overheen konden. Dat was net iets te veel van het goede, waarop de drempel zo is aangepast dat ie gedeeltelijk in veert en bussen en vrachtwagens er met zo'n 30 km/u overheen kunnen."

Enigszins afremmen

Het gevolg is dat de stadsbus ook moet afremmen. Volgens Keuning is dat slechts 'enigszins afremmen'. Maar wie de moeite neemt een uurtje te kijken bij de drempel ziet dat menig chauffeur er stapvoets overheen gaat, voorzichtig rijdend om het hoofd van de passagier helemaal achterin te beschermen voor een ongewilde lancering. Het verschil met een normale verkeersdrempel is zo tenietgedaan alleen kost het onderhoud aan deze (niet) verende drempel een stuk meer.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.