Fotograaf legt huisdieren vast in stijl van 19e-eeuwse schilder

VIANEN - Schilderijen van aaibare puppy's pronken bij de tentoonstelling Trouwe Viervoeter in het Stedelijk Museum Vianen. De portretten zijn gemaakt door schilder Otto Eerelman, die in de negentiende eeuw huisdieren van rijke mensen vastlegde. Om ook de dieren van deze tijd te vereeuwigen, worden in het museum nu ook kinderen met hun viervoeter op de foto gezet.
Poseren met je huisdier is een uitdaging: stilzitten doen de modellen niet.
"De truc is om rustig te blijven", vertelt fotograaf Hennie Marks. Tijdens het fotograferen van de kinderen samen met hun honden en katten is het belangrijkste model regelmatig zoek. Max, Dotje en Dante snappen weinig van poseren. "Eigenlijk moet-ie er zo snel mogelijk opstaan", geeft Marks toe. Stilzitten kennen de dieren niet.
Marks foto's lijken straks op de schilderijen van Otto Eerelman die op dit moment in het museum hangen. Te zien zijn vooral veel honden, maar ook een orang-oetan en een schilderij met koningin Wilhelmina te paard. Het is het topstuk van de collectie. Normaal hangt het doek bij de stalhouder van de koninklijke familie.

Rembrandt van het Noorden

"De familie heeft het aan ons uitgeleend", vertelt conservator Afiena van IJken. "Daar zijn we enorm trots op." Eerelmans kreeg als populair schilder onder de rijken overigens regelmatig opdrachten van het koningshuis, tot hij takshond Helga van prins Hendrik schilderde. "Hendrik was niet tevreden; hij vond dat bepaalde verhoudingen van de buik en neus niet klopten. Eerelmans moest het aanpassen."
De Groningse schilder wordt vanwege zijn talent ook wel de 'Rembrandt van het Noorden' genoemd. Zij niche werd het schilderen van honden. "Hij leerde ze poseren", vertelt conservator Van IJken. Dat betekent trouwens niet dat de honden urenlang stilzaten. "Eerelmans had een pension, waar hij ze langer kon observeren. Dan schetste hij ze eerst, waarna hij het schilderij kon uitwerken."

Schilderijachtige foto's

Een foto maken van je huisdier, zoals fotograaf Marks nu doet, was in de negentiende eeuw niet mogelijk. "De sluitertijd was heel lang", legt hij uit. Met een verfachtige achtergrond, gelig licht en een beetje hulp van Photoshop laat hij de foto's wel lijken op een schilderij, zodat ze net als bij de rijken van vroeger voor altijd zijn vereeuwigd aan de muur.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.