Scholier Mina (15) krijgt nu de helft van de tijd thuis online-les: 'Als het moet, dan moet het'

PROVINCIE UTRECHT - Schrift, boeken en tablet op de keukentafel, oortjes in en de les kan beginnen. Mina Babovic (15) uit De Meern krijgt sinds gisteren voor de helft online les. In de middag mag ze naar school. Op die manier probeert het Niftarlake College in Maarssen medewerkers en leerlingen de komende weken door de coronacrisis te leiden.
Mina (15 jaar) krijgt de helft van de schooltijd weer online les.
Mina (15 jaar) krijgt de helft van de schooltijd weer online les. © RTV Utrecht / Jordi de Jong
"Het is hier eigenlijk fijner dan op school", zegt Mina. "Daar letten ze meer op je. Hier kun je na een kwartier, twintig minuten uitleg voor jezelf gaan werken. Je camera moet wel aan staan, anders word je absent gemeld. Dan ben je niet bij de lessen, zeggen ze."

Amper tijd met elkaar

Toch is Mina ook graag op school. "Afgelopen jaar brachten we amper tijd door met elkaar. We waren alleen maar online. Ik heb nu thuis Duits, Geschiedenis en Maatschappijleer, dan krijg ik een uur om naar Maarssen te gaan, en daarna krijg ik op school Bedrijfseconomie, Economie en Wiskunde."
De vijftienjarige Mina vertelt over haar ervaring met les op school en online
Gisteren begonnen de scholen in de regio weer na een weekje herfstvakantie. Het Niftarlake heeft net als een aantal andere middelbare scholen in de regio besloten om het onderwijs na de herfstvakantie 'hybride' te maken. De bovenbouw en de onderbouw wisselen elkaar dagelijks af. De ene groep krijgt 's ochtends les op school en gaat 's middags thuis online. Tussen 11.00 en 12.00 uur komen de andere leerlingen naar school. Die hebben 's ochtends drie uurtjes thuis les gevolgd.
Vergeet niet dat collega's voor de klas zich in coronatijd ook zorgen kunnen maken. Het is echt een dilemma
Erik Visser, rector Nifterlake College

Snufjes en snifjes

"Niet alleen het aantal besmettingen nam toe", legt rector Erik Visser uit, "maar ook het aantal leerlingen en medewerkers dat met snufjes en snifjes thuis moest blijven. We hebben daarom een systeem bedacht waarbij we minder 'lijven' in de school hebben maar ook zo veel mogelijk in de klas les kunnen geven. We hebben geleerd van de eerste golf het afgelopen voorjaar."
Het onderwijs is voor een deel online, en toch komen de leerlingen elkaar en hun docenten elke dag op school tegen. "Online les is ook niet per definitie slecht", zegt Visser. "Het is anders. We moesten iets bedenken, want we voelen de opdracht vanuit de maatschappij om het onderwijs te blijven geven. Maar vergeet niet dat collega's voor de klas zich in coronatijd ook zorgen kunnen maken. Het is echt een dilemma. We gaan dit drie weken doen en dan evalueren we het."

Verwarrend

Mina vond het systeem eerst nog wel verwarrend. "Ik vroeg me af hoe het allemaal werkte en waar ik informatie moest vinden. Maar de mentoren hebben het uitgelegd en nu vind ik het een goede oplossing. We hebben een grote school met veel leerlingen. Nu is het daar nog maar halfvol en loop je minder kans om corona te krijgen."
De kwaliteit van het onderwijs lijdt er niet onder, zegt Mina. "Meestal krijg je in een week één les online en ook één op school. Als je dan vragen wilt stellen of iets wilt laten zien, kan dat dezelfde week nog. Dat is wel fijn."

Achterstanden

Ook Mina's moeder Milena Babovic ziet de voordelen van het hybride onderwijs wel. Volgens haar voorkomt het dat leerlingen achterop raken. "Je merkt dat veel leerlingen ziek zijn of uit voorzorg thuis blijven. Mijn man en mijn zoon zijn eerder ook besmet geraakt. Als iedereen in het gezin dan in quarantaine moet ontstaan er achterstanden."
Milena ziet dat het op de school van haar zoon, Mina's broer, anders is geregeld. "Daar zijn voortdurend vijf of zes kinderen in de klas afwezig vanwege isolatiemaatregelen, bijvoorbeeld omdat de ouders wachten op een testuitslag. Bij een hybride vorm heb je dat minder. Dan is er altijd nog de mogelijkheid om de lessen online te volgen."

Landelijke lijn

Het verbaast moeder Babovic hoe verschillend scholen het aanpakken. "Ik zie dat ze allemaal hun best doen, maar ik hoop voor alle leerlingen wel dat er nagedacht wordt over de lange termijn, over de rest van het schooljaar. Ik zou het bijvoorbeeld niet eerlijk vinden als mijn zoon geen les krijgt, wanneer een docent thuis moet blijven. Dan mist hij gewoon lesstof. Misschien moet je het ook niet overlaten aan scholengemeenschappen, die nu allemaal hun eigen beleid maken. Ik hoop dat er een landelijke lijn komt."
Voor Mina is de dagelijkse wissel tussen de keukentafel en de klas goed vol te houden. "Als het moet, dan moet het. Maar liever niet voor altijd. Ik wil ook wel weer op school zijn en mijn normale leven terug hebben.
De VO-raad, die de belangen van het voortgezet onderwijs behartigt, is geen voorstander van online lesgeven. De raad zet liever in op veilige omstandigheden op school, zodat de leerlingen en leraren elkaar kunnen blijven ontmoeten.

"Wat iedereen wil is dat de scholen gewoon open blijven", zegt woordvoerder Linda Zeegers. "Het onderwijs heeft het het afgelopen voorjaar heel goed opgepakt, maar online onderwijs blijft wat ons betreft toch tweederangs onderwijs. Hybride onderwijs is ook zwaar voor docenten, die het toch al voor hun kiezen krijgen. Ze moeten het dan zowel online als in de klas doen."

Zeegers: "Interactie, tussen leraar en leerlingn en tussen leerlingen onderling, is belangrijk. De impact is op die leeftijd groot en ook het gemis van sociaal contact hakt erin. En online les volgen vraagt veel discipline van leerlingen. Lang niet iedereen kan dat al opbrengen."

Landelijk beleid voor scholen zou van het kabinet moeten komen, zegt Zeegers, maar zover is het nu nog niet. "Hoe je overal het onderwijs organiseert hangt af van lokale omstandigheden. Dat wordt niet centraal voorgeschreven. Iedere school maakt zijn eigen afweging."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.