De 'Bliksemsnelle Baan' (of 'Smurfenfietspad'): 'Het valt wel op, ja'

DOORN - Mooi blauw is niet lelijk, toch? Nou, daarover verschillen de meningen nogal als het een fietspad door de Utrechtse bossen betreft. De 'Bliksemsnelle Baan', op sociale media ook al het 'Smurfenfietspad' gedoopt, is sinds begin deze week een feit: het stuk van een paar honderd meter loopt net buiten Doorn richting Leersum en is misschien wel dé toekomst van het fietsen.
Het fietspad begint bij Doorn en gaat richting Leersum.
Het fietspad begint bij Doorn en gaat richting Leersum. © RTV Utrecht / Carmen Nelissen
Maar langs de N225, waar de Bliksembaan ligt, weet nog lang niet iedereen wat de bedoeling is. "Nee, ik heb geen idee! Het lijkt me geen zebrapad in ieder geval", zegt een recreatieve fietser. Een bezwete wielrenner vraagt zich af of het maakt dat je sneller gaat. "Of is het om het water beter af te voeren?"
Nee, dat is het allemaal niet. Een bord aan het begin van de blauwe strook, biedt uitleg. De blauwe baan is bedoeld als inhaalstrook voor snelle fietsers. Denk aan e-bikers, wielrenners en speedpedelecs.
Het idee van de passeerbaan is één van de drie winnaars van een prijsvraag, uitgezet door de provincie. Met het oog op de ambitie om Utrecht de fietsregio van Europa te maken, wordt hard gezocht naar innovatieve ideeën. Fietsen moet makkelijker, sneller en toegankelijker worden.

'Waarom blauw in de natuur?'

De Bliksemsnelle Baan is zo'n innovatief idee, vindt ook Erwin Kamp, Provinciale Statenlid voor D66. Hij is blij met het resultaat. "Ik vind het goed dat de provincie dit probeert."
Maar op de foto's die Kamp plaatste op Twitter, werd nogal wisselend gereageerd. 'Wat is er nu veranderd?' en 'Waarom blauw in een natuurlijke omgeving', vragen Twitteraars zich af. Kamp snapt die reacties wel. "Mensen moeten eraan wennen."

Kritiek

Voor Kamp is de ophef juist een kans om het uit te leggen, zegt hij. Dus dat doet hij dan ook graag. "Als je inhaalt, kun je over die blauwe strook gaan. En mensen die langzamer gaan, realiseren zich dat die strook voor snelfietsverkeer is."
Kamp benadrukt dat het gaat om proef en dat er nog niets definitief is. De komende vier weken wordt er getest. Er is een speciale groep met scholieren van het nabijgelegen Revius College en wielrenners die hun mening zullen geven. Feedback van andere gebruikers is ook welkom, en wel hier.
Als het geel of oranje was geweest, was het vast ook niet goed.
Erwin Kamp
Eén van de meest gehoorde reacties online is: wáárom zo blauw? "Het is een opvallend kleur, ja. Maar die komt niet uit de lucht vallen. Uit onderzoek blijkt dat blauw een goed contrast weergeeft." Hij snapt wel dat niet iedereen dat even mooi vindt in zo'n natuurlijk omgeving. "Maar als het geel of oranje was geweest, was het vast ook niet goed."

Reacties

Langs het fietspad zelf, zijn de reacties op de kleur overwegend positief. "Ik vind het heel mooi", "het valt wel op ja" en "het is mijn lievelingskleur, dus wel mooi, ja", komen voorbij. Eén dame zou liever een natuurlijkere kleur zien, zoals geel of oranje. "Maar dat valt natuurlijk ook minder op."
Wielrenner Jan viel nog iets anders op. "Ik reed eigenlijk alleen maar over het blauwe deel net, in plaats van gewoon rechts op het grijze deel. Terwijl ik niet hoefde in te halen. Ik vraag me af of andere fietsers dat ook hebben."
Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, de Bliksemsnelle Baan ligt er immers nog geen week. Maar het punt van Jan en alle andere feedback zal meegaan in de evaluatie over vier weken. En wie weet, als het positief wordt beoordeeld, zie je binnenkort meer van dit soort blauwe banen door de regio.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.