Utrecht wil scherpere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Een grote meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad steunt de plannen van wethouder Eelco Eerenberg voor extra maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo wil de D66-wethouder de bestaande milieuzone strenger maken en uitbreiden. Ook moet het stoken van houtkachels en barbecues ontmoedigd worden.
De luchtkwaliteit in de stad voldoet nu al aan de Europese normen, maar Utrecht wil een stap verder gaan om die te laten voldoen aan de veel strengere normen van wereldgezondheidsorganisatie WHO. In het voorstel 'Utrecht kiest voor gezonde lucht' zegt de gemeente dat voor een deel al aan die normen wordt voldaan. Alleen aan het jaargemiddelde voor één onderdeel (fijnstof van de norm PM 2,5) voldoet de gemeente niet. Daarom wordt een keur aan aanvullende maatregelen voorgesteld.

Minder oude auto's

Zo moet er een nieuwe subsidieregeling komen voor de sloop van dieselauto's. Tegelijkertijd moet de huidige milieuzone voor personen- en bestelauto's op diesel aangescherpt worden per 1 februari 2021. Nog minder oude auto's mogen dan het gebied in. De maatregelen voor vrachtauto's gaan een stuk verder. Per 2022 mogen alleen nog vrachtwagens in de hoogste milieuklasse (Euro 6) de binnenstad in.
Senioren die heel af en toe met hun oude auto gaan rijden hebben geen geld om een nieuwe auto te kopen.
Martijn van Dalen (raadslid VVD Utrecht)
Daarnaast wordt een principebesluit genomen om de milieuzone te vergroten tot aan de ring van snelwegen rond Utrecht. Dit 'principebesluit' houdt in dat het pas in werking treedt als andere maatregelen geen effect hebben, en als de economische situatie het toelaat. Hetzelfde geldt voor de binnenstad. Vanaf 2025 mogen daar alleen nog vrachtwagens en bestelbussen in die elektrisch of op waterstof rijden.
Veel discussie was er vandaag over het plan om snorfietsen van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen. Ten slotte komen er regels voor bouwwerktuigen en moet het gebruik van houtkachels ontmoedigd worden.

Steun

De plannen krijgen de steun van coalitiepartijen D66 en GroenLinks. Volgens Jelmer Schreuder (D66) is de milieuzone het meest effectief om de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar het is ook een ingrijpende maatregel. Sander van Waveren (CDA) gelooft niet echt in milieuzones, al was hij vandaag relatief mild over de plannen. "De autonome verschoning van het wagenpark doet veel meer dan lokale maatregelen in de stad Utrecht."
Martijn van Dalen (VVD) is het daarmee eens. Hij ziet daarom niets in een verbod op oude auto's: "Senioren die heel af en toe met hun oude auto gaan rijden, hebben geen geld om een nieuwe auto te kopen. Zij zullen hun oude auto moeten wegdoen. En kleine ondernemers die nog net het hoofd boven water kunnen houden, komen in de bijstand als ze hun bus weg moeten doen en geen geld hebben voor een nieuwe." D66'er Schreuder noemde dit 'bangmakerij'.

'Lucht nog nooit zo schoon'

PVV'er David Bosch gaat nog een stap verder. Volgens hem is de lucht in de binnenstad helemaal niet vies. "De lucht in Utrecht is nog nooit zo schoon geweest, zegt het RIVM." De raad discussieerde lang over snorfietsen. Volgens CDA'er Sander van Waveren, rammelt het plan van wethouder Eerenberg. Hij haalde een kaartje van de wethouder aan waarop de tekening niet klopt. Zo moeten snorfietsers naar de rijbaan op plekken waar helemaal geen rijbaan meer is, zoals op het Jaarbeursplein.
De VVD vroeg zich af of het verplaatsen van de snorfiets iets doet voor luchtkwaliteit. Wethouder Eerenberg: "Ja, het doet wat met de luchtkwaliteit. Op het fietspad komt 23 procent van de luchtverontreiniging van brom- en snorfietsen." En verder waren er partijen die zich afvroegen of dit onderwerp wel thuishoort in een debat over luchtkwaliteit. Zij zijn van mening dat het meer een verkeerskundige kwestie is.

Houtkachels

Ook is er onduidelijkheid over een verbod op het stoken van houtkachels. Zo'n verbod komt er niet, omdat het volgens de wethouder lastig te handhaven is. Daarnaast denkt hij dat er nauwelijks draagvlak is voor een dergelijke maatregel.
Rachel Heijne (GroenLinks) kan daar mee leven. "GroenLinks wil houtstook niet verbieden maar we willen het terugdringen." En dus moet er een campagne komen waarin de schade voor de gezondheid wordt benadrukt. Volgens Heijne moet de nadruk komen te liggen op 'niet stoken' in plaats van op 'schoon stoken'. Daarnaast wil Heijne dat er een verbod komt op het aanleggen van stookkanalen in nieuwbouwhuizen. Zo kunnen toekomstige bewoners geen openhaard meer aanleggen.
De wethouder legde uit dat zo'n verbod juridisch niet haalbaar is. Bülent Isik (PvdA) vroeg zich af hoe het ontmoedigen van de houtstook zich verhoudt tot de Biomassa-centrale op Lage Weide waar stadswarmte wordt opgewekt met het stoken van snoei- en afvalhout.

Snelheid verlagen

D66 pleit er ten slotte voor om op alle snelwegen rond de stad de snelheid te verlagen naar 80 km/u Dat is nu nog grotendeels 100 kilometer per uur.
Het debat vandaag was in een raadscommissie. Later praat de voltallige gemeenteraad nog over de plannen, en dan volgt een besluit.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.