Tragiek in de taxibranche: 'De omzet is nul, ik klus weer bij als elektricien'

Links Wiebren Jousma, rechts Ton Hokken
Links Wiebren Jousma, rechts Ton Hokken © RTV Utrecht
JAARSVELD - De taxibranche ligt stil door de coronacrisis. Ritten zijn er nauwelijks en de omzet is verdampt. Wiebren Jousma, eigenaar van Taxi Lopikerwaard, probeert het hoofd boven water te houden. Hij heeft een achtergrond als installateur en elektricien en klust sinds een paar dagen weer bij.
Zijn lege auto's, uitgerust met plexiglas, bieden een trieste aanblik. Het is niet dat zijn bedrijf voor de virusuitbraak slecht liep. "We hebben in 2019 zelfs een heel goed jaar gedraaid. Ons werk bestond voor 75 tot 80 procent uit zakelijke ritten, met veel buitenlandse Schiphol-klanten. Dat is nu helemaal weggevallen." In maart zag Jousma 90 procent van de ritten geannuleerd worden en de omzet kelderde.
In gesprek met taxi-ondernemer Wiebren Jousma
In de zomermaanden was er wat herstel, maar in september liepen de besmettingscijfers weer op en al snel was er sprake van de gevreesde tweede golf. Ondanks staatssteun en wat vet op de botten, heeft Jousma besloten zijn oude werk weer op te pakken. "Dat is een moeilijke beslissing als je al vijf of zes jaar voor jezelf werkt, maar ik ben aan de andere kant blij dat het kan. Je bent toch heel veel kosten kwijt met een taxibedrijf. Je zit bijvoorbeeld met de auto's die moeten betaald worden. We zijn voor drie jaar vrijgesteld van belastingen, maar als we de auto's zouden verkopen moeten we die periode wel betalen."

Geen aandacht voor taxibranche

De coronacrisis beschouwend is er wel iets wat Jousma steekt: het gebrek aan aandacht voor zijn branche. "Je hoort elke dag dat de horeca het moeilijk heeft, maar vergeet niet dat er veel meer bedrijfstakken zijn die het ook heel zwaar hebben. De horeca heeft in de zomermaanden omzet kunnen draaien en kan nog overstappen op bezorgen en afhalen, maar wij kunnen niets. Er zijn geen alternatieven. Ook nu staan we bijna op nul omzet. Dat geldt ook voor de grotere taxi- en busbedrijven."
Ook Ton Hokken van koepelorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer ziet de gigantische effecten van de coronacrisis. "Vooral met het consumentenvervoer gaat het dramatisch. Slechts 30 procent rijdt nog. De horeca is dicht en mensen moeten zoveel mogelijk thuisblijven. Er zijn dus veel minder klanten. In het zorg- en leerlingenvervoer gaat het wat beter." Hij ziet de komende tijd somber in voor de branche. "Ik verwacht dat het consumentenvervoer pas over anderhalf of twee jaar enigszins op niveau is. Dan heb ik het over 80 procent van hoe het was."
In gesprek met Ton Hokken van Koninklijk Nederlands Vervoer
Jousma probeert intussen niet bij de pakken neer te zitten. "Ik moet door de zure appel heen bijten. Ik wil het taxibedrijf dat ik heb opgebouwd niet zomaar weg doen. Hopelijk gaat het lukken."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.