Steeds meer deelauto's in Utrecht: 'Dan staat hij tenminste niet alleen maar voor de deur'

© ANP
PROVINCIE UTRECHT - "De eerste keer vond ik het wel spannend, maar daarna had ik er helemaal geen moeite meer mee." Zelfs als je niet materialistisch bent ingesteld, kan het best een gek idee zijn om een dierbaar bezit als je auto uit te lenen aan een volslagen vreemde. Toch doen we dat in Utrecht steeds vaker.
Dataplatform LocalFocus heeft recent gepubliceerd onderzoek van CROW-KpVV uitgewerkt voor verschillende regio's. Wat opvalt is dat de provincie Utrecht de meeste deelauto's telt, afgezet tegen het aantal inwoners. In de gemeente Utrecht worden relatief de meeste deelauto's geteld: meer dan honderdvijftig per tienduizend inwoners. In absolute zin heeft Amsterdam de meeste deelauto's. In heel Nederland rijden op dit moment zo'n 64.000 deelauto's rond.

Spannend

Jelle Gulmans (35) uit Utrecht snapt dat wel. Zelf verhuurde hij enkele jaren geleden zijn auto via deelautoplatform SnappCar. "Het idee dat ik mijn auto met mensen kon delen, en dat hij niet alleen maar voor de deur zou staan, leek me leuk. En het feit dat je er dan ook nog geld aan kon verdienen al helemaal."
En ja, die eerste keer was het best even spannend om een kostbaar bezit als je auto uit te lenen. "Daarna had ik er helemaal geen moeite meer mee. Het scheelde ook dat het een wat oudere auto was. Een deukje meer of minder is dan niet zo erg." Eén keer kwam het voor dat een gebruiker een klein deukje in de auto reed. "Het werd gedekt door de verzekering van het platform en werd snel verholpen."

Green Deal autodelen

Vijf jaar geleden spraken meerdere publieke en private partijen, waaronder aanbieders van deelauto's, de BOVAG en grote gemeenten, met elkaar af dat er in 2021 100.000 deelauto's moeten zijn. Deze zogeheten 'Green Deal autodelen', die in juni 2015 werd ondertekend, heeft als doel autodelen te versnellen.
Met 64.000 auto's is dat streefgetal nog niet in zicht. Toch moet daar niet blind op gestaard worden, vindt de BOVAG. "Het aantal auto's neemt misschien minder snel toe, maar het aantal gebruikers wél, blijkt uit de cijfers van CROW-KpVV", zegt een woordvoerder. Dat klopt: de doelstelling van 700.000 gebruikers is bij voorbaat al geslaagd. Op dit moment zijn er zo'n 730.000 autodelers.

Corona

Door corona nam de populariteit van de deelauto zelfs toe, merkte de BOVAG. "In het begin dachten we dat de coronacrisis het einde van de deelauto zou betekenen. Maar het tegenovergestelde bleek waar. De vrees voor het openbaar vervoer was zo groot, dat veel mensen de overstap hebben gemaakt."
De brancheorganisatie merkt dat vooral zakelijke verhuurders daarvan profiteren. "Bij een particuliere verhuurder weet je natuurlijk niet 100 procent zeker dat de auto volledig ontsmet en schoongemaakt is. Veel van de ondernemers kunnen dit wel garanderen, dat moeten ze met gewone huurauto's immers ook. En het heeft meer voordelen: je krijgt altijd een relatief nieuwe en goed onderhouden auto, je hebt als consument een vangnet bij de brancheorganisatie in geval van klachten en de tarieven van professionele aanbieders zijn ronduit concurrerend."
En Jelle? Die heeft inmiddels een leaseauto, en kan zijn auto daarom niet meer delen. Toch sluit hij niet uit dat in de toekomst weer te gaan doen. "Ik denk dat autodelen heel goed is. Veel auto's staan meer dan twintig uur per dag stil. Het feit dat de auto gebruikt wordt, je er mensen mee uit de brand kunt helpen en je er ook nog wat aan verdient is super!"
Tom Huyskens (BOVAG) over het aantal deelauto's in Utrecht

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.