Visie Rabobrug Utrecht bekend

UTRECHT - De eerste schets van de nieuwe Rabobrug in Utrecht is vanmiddag onthuld door wethouder Harm Janssen.
De 14,5 miljoen euro kostende fiets- en voetgangersbrug tussen de Croeselaan en het Moreelsepark over de treinperrons wordt grotendeels betaald door de Rabobank, maar ook het Rijk en de gemeente Utrecht dragen bij.
De brug, waarop een rij bomen van twaalf meter hoog wordt geplaatst, krijgt een aansluiting op de nieuwe fietsenflat. Op de 275-meter lange overspanning zelf mogen geen fietsen gestald worden. Vanaf de brug komen trappen naar de perrons.
Bijzonder is dat fietsers via een soort rollende matten-systeem de brug op kunnen komen. Voor een lange helling is zowel aan de kant van de Croeselaan als bij het Moreelsepark geen plaats.

UITGEWERKT

Het ontwerp, gemaakt door CEPEZED-architecten, wordt nog verder uitgewerkt. Over iets minder dan drie jaar moet de brug klaar zijn.
Kritiek op de brug is er overigens ook. NS Poort, die onder meer de uitbreiding van het station en de perrons op zich neemt, ziet liever geen fietsers op de brug. De organisatie vreest dat een brug voor voetgangers en fietsers geen succes zal worden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.