NS wil dat reiziger zich vooraf registreert voor treinrit

© RTV Utrecht
UTRECHT - De NS vraagt reizigers vanaf vandaag om zich, voordat ze in de trein stappen, te registreren via de NS- app of de site Reisplanner van de Nederlandse Spoorwegen. Met de dienst Treinwijzer kan een reiziger een signaal krijgen wanneer onverwachte drukte dreigt. De reiziger kan er dan voor kiezen grote drukte te vermijden.
Afgelopen zomer onderzocht het Utrechtse spoorbedrijf met het oog op het coronavirus of de service kan helpen. Zo'n 5000 passagiers namen deel aan de test. In totaal maakten zij bijna 150.000 treinreizen, die vooraf werden aangemeld. De resultaten van deze eerste test, die zich vooral richtte op gebruiksgemak en verfijning van de techniek, waren volgens de NS overwegend positief en daarom zette het spoorbedrijf de test voort. Twee derde van de reizigers in de test oordeelde positief over de test.

Deelname vrijwillig

De NS zegt dat aanmelden op vrijwillige basis is en dat het alleen tijdens de coronapandemie in gebruik zal zijn. De NS streeft naar eigen zeggen nu niet naar vollere treinen. "We houden ons aan het advies van de overheid. Het aanmelden is bedoeld om mensen die per spoor moeten reizen, zoals mantelzorgers, dat zo gerust mogelijk te laten doen", zegt zegt Tjalling Smit, directielid van de NS.
Rover benadrukt dat het registratiesysteem vrijwillig moet blijven. De reizigersorganisatie ziet liever dat innovatieve technieken worden ingezet om een betrouwbaardere voorspelling van drukte in de trein te bieden. "Tijdens de proef met de NS-aanmeldservice voor treinen naar Zandvoort kwamen er klachten binnen van reizigers die een extra drempel opgeworpen zagen worden voor hun treinreis", stelt Rover-directeur Freek Bos. "We vinden het daarom van groot belang dat het registratiesysteem vrijwillig blijft en nooit zal uitmonden in een verplichte reservering van de reis."
De NS- app is al enige jaren voorzien van een druktemelder. Rover juicht verbeteringen in de druktemelder toe maar zou graag zien dat er wordt gekozen voor een methode die geen extra handelingen vraagt van de reiziger. Door bijvoorbeeld met sensoren metingen uit te voeren van het aantal reizigers dat de treindeuren passeert, zou een betrouwbaarder drukte-indicatie ontstaan dan bij een aanmeldservice.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.