Kerstpakketten waarmee lokale ondernemers worden gesteund vliegen de deur uit: 'Bijna uitverkocht!'

© RTV Utrecht / Robert Jan Booij
AMERSFOORT/SOEST - Geen kerstborrels of feesten: december dreigt door corona een saaie maand te worden voor werknemers. Eén traditie die wel door kan gaan, is het kerstpakket. En dus zijn bedrijven door de hele regio op zoek naar de perfecte attentie voor hun thuiszittende personeel. Dit jaar vinden vooral pakketten met oog voor lokale ondernemers gretig aftrek. "Ik heb in totaal in tweeënhalve week zo'n vijf tot zeshonderd boxen verkocht."
"Het loopt als een idioot', zegt Jan Aart Bijl van Amersfoort Kerstpakket. En dat is niet slecht voor iemand die voor het eerst kerstpakketten verkoopt. "Dit is het eerste jaar dat ik aan kerstpakketten doe. Het is uit nood geboren. Normaal doen we een kerstmarkt in Dierenpark Amersfoort met vorig jaar 7000 mensen."

Bijna uitverkocht

Toen die markt vanwege corona niet door kon gaan, besloot Bijl een kerstpakket samen te stellen vol producten van lokale ondernemers, zoals kaarsen van de sociale werkplaats en meel van de molen. "Ik werkte op de markt altijd samen met leuke lokale bedrijven. Zij hadden een probleem, ik had een probleem. Laten we dingen samen oppakken. Dus ik kan wel zeggen dat ik mezelf opnieuw heb uitgevonden met dit kerstpakket." En met succes, aldus Bijl: "We zijn bijna uitverkocht."
Bedenker Amersfoorts kerstpakket: 'Mezelf opnieuw uitgevonden'
Groothandel Sligro verkoopt elke jaar zo'n 1,5 miljoen pakketten. Wilco Jansen van het bedrijf zegt dat het een bijzonder jaar is. "Het is een heel wisselend beeld. Vanwege corona zijn er werkgevers die wat extra willen doen, en dan pakken ze flink uit. Maar je hebt ook werkgevers die het heel erg zwaar hebben en die erop bezuinigen. Een erg wisselend beeld dus en compleet anders dan voorgaande jaren."
Kerstpakkettengigant Sligro: 'Compleet anders dan voorgaande jaren'
Ook bij de Sligro is het opgevallen dat bij de pakketten die zelf worden samengesteld aan streekbedrijven wordt gedacht. "Mede vanwege de corona-uitbraak en de consequenties voor de lokale ondernemers zien we dit jaar een grote toename in de vraag naar een assortiment met lokale producten, belevenissen en tegoedbonnen."

Soest

Grote landelijke kerspakkettenverkopers krijgen dit jaar dus concurrentie van slimme lokale ondernemers. Op meerdere plekken in de regio presenteerden die pakketten zoals die van Bijl in Amersfoort. Zoals bijvoorbeeld de Soester Box, een idee uit de koker van ondernemers Thijs Duindam en Antonio van den Hengel.
Toen de tweede lockdown werd afgekondigd, moest Duindam als eigenaar van restaurant De Soesterduinen even flink slikken én snel schakelen. "Ik had voor december allerlei feesten staan van grote bedrijven. Die gingen mij bellen: 'Het gaat niet.' Dus toen zei ik: 'Het bedrag dat jij hebt staan, heb je toch al gereserveerd. Kunnen we daar niet iets voor bedenken?'"
Ik heb in totaal in tweeënhalve week zo'n vijf tot zeshonderd boxen verkocht.
Ondernemer Thijs Duindam over zijn pakket
Samen met Antonio van den Hengel van restaurant De Korte Duinen kwam Duindam met het idee van een kerstpakket met eten en drinken én bonnen die in te wisselen zijn bij Soester zaken als de lokale bowlingbaan, bakker en meubelzaak. Het bleek een schot in de roos: "Ik heb in twee weken honderd boxen verkocht. En daaruit word ik weer benaderd door allerlei mensen die een aangepaste box willen. Dus ik heb in totaal in tweeënhalve week zo'n vijf- tot zeshonderd boxen verkocht."
Zelfs mensen die normaal geen kerstpakket ontvangen, kunnen er dankzij het idee van de restauranthouders dit jaar een verwachten. "We hadden een ondernemer die 175 boxen van 25 euro wilde sponsoren voor een lokaal verzorgingshuis." Met hulp van wat lokale liefdadigheidsclubs werd dat idee uitgebreid. "Wij hebben geld opgehaald bij de Lion's Club en Rotary zodat we uiteindelijk in alle verzorgingshuizen in Soest zo'n 250 pakketten gaan rondbrengen."

Utrecht

Ook in Utrecht kunnen lokale ondernemers worden ondersteund. Vijf restaurants in de Mariastraat sloegen de handen ineen voor een pakket. Murat Güler van restaurant Meat & More doet namens de zaken het woord. "We zijn met een vijftal ondernemers op de Mariastraat om tafel gaan zitten. Iedereen is nu gesloten. We bezorgen en doen aan afhalen maar we wilden ook collectief iets doen. Dus toen hebben we onze leveranciers benaderd wie er kon helpen om tegen inkoopprijs een leuk pakket in elkaar te zetten."
Je proeft de verschillende restaurants terug in het pakket.
Murat Güler over kerstpakket Utrechtse horecazaken
De inhoud van de box is volgens Güler een reflectie van de zaken die meedoen: "Je proeft de verschillende restaurants terug in het pakket." Binnenkort maken de ondernemers op Instagram bekend wanneer de verkoop start. En Güler maakt zich geen zorgen dat die tegenvalt. "Tuurlijk is het leuk als je ook pakketten verkoopt, maar het is ook vooral bedoeld om negativiteit te lijf te gaan. Wij willen er het beste van maken: niet 'help de horeca' maar creatief zijn en kijken wat we kunnen doen!"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.