Inspectie tikt commerciële coronatester in Utrecht op de vingers

© Pixabay
Utrecht - Het bedrijf Coronatestservice (Q-COMED BV), met onder meer een locatie in het Utrechtse Leidsche Rijn, heeft zich niet gehouden aan hygiënerichtlijnen. Daardoor ontstond het risico dat de mensen die de coronatests afnamen en de mensen die getest werden elkaar besmetten, meldt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in een rapportage.
Een woordvoerder van de inspectie laat RTV Utrecht weten dat meerdere commerciële partijen zijn bezocht en dat de geconstateerde tekortkomingen bij Coronatestservice niet exemplarisch zijn. "Het beeld is nog niet compleet, maar andere aanbieders die we tot nu toe hebben bezocht hebben het meeste goed op orde."
Coronatestservice heeft drie locaties: op het parkeerdek van The Wall in het Utrechtse Leidsche Rijn, in Badhoevedorp en in Almere. Alle locaties zijn minimaal een keer bezocht door de inspectie. Naast het risico op kruisbesmetting, werden volgens de inspectie testen niet volgens de handleiding gebruikt.
Ook was er geen arts medisch inhoudelijk betrokken bij het afnemen van de testen en het duiden van de testuitslag. "Positief geteste personen werden laat, onjuist of in het geheel niet doorgegeven aan de GGD. De arts die door Coronatestservice was ingehuurd zag alleen toe op de procedures en training van de medewerkers", aldus de inspectie.

Koelkast

De inspecteurs constateerden in Utrecht dat er werd gewerkt met een tweedehands koelkast. "In de koelkast hing een thermometer, een nieuwe thermometer zou volgens de tester in bestelling zijn. De koelkast is na plaatsing niet opnieuw gevalideerd en ook is de thermostaat niet gekalibreerd", rapporteert de inspectie.
Tijdens het bezoek aan de locatie Utrecht gaf de manager desgevraagd aan dat de temperatuur van de koelkast dagelijks gecontroleerd wordt. "Geen van de medewerkers kon eerder op deze vraag een antwoord geven. Op verzoek van de inspectie toonde de manager de wijze waarop de controle plaatsvond. Hij gebruikt daarbij een oorthermometer. Tijdens de getoonde werkwijze bleek de batterij ‘low’ en kon er geen meting worden gedaan."
De testlocatie in Utrecht heeft verder geen aparte in- en uitgang, vermeldt het rapport. "Tijdens het bezoek stonden drie cliënten buiten te wachten omdat zij vanwege de kleine wachtkamer niet naar binnen konden", schrijft de inspectie.

Hygiëneregels niet nageleefd

Zogenoemde disposable overschorten werden tijdens de testafnames niet gedragen. "Na elke cliënt werden de handschoenen gewisseld, de handen werden dan niet gedesinfecteerd", schrijft de inspectie. "Het werkblad werd na elke cliënt niet structureel gereinigd, dit gebeurde tijdens de observatie soms wel en soms niet. Voor het reinigen van de handen en de tafels werden twee producten door elkaar gebruikt."
Dagelijks wordt de locatie schoongemaakt door een extern bedrijf, vermeldt het rapport. "Uit het gesprek met de locatiemanager is niet duidelijk geworden of er specifieke afspraken met het bedrijf zijn gemaakt omtrent het schoonmaken van de testruimte."

Testers en arts

Testers in Utrecht gaven tijdens een ander bezoek aan dat zij van een arts een training van één dag op de locatie Schiphol gekregen hadden in het afnemen van de keelswab en de serologische test. De manager van de teststraat in Utrecht, die zelf een ict-achtergrond heeft, vertelde de inspecteur dat er op de locatie ongeveer driemaal per week een arts aanwezig is. "De manager noemde een naam maar gaf desgevraagd aan niet op de hoogte te zijn of dat zijn voor- of achternaam was."
Op de vraag van de inspectie of de arts alle taken aan kan, gaf hij aan dat hij bezig was om een andere arts aan te trekken. "Hij had binnen zijn eigen netwerk een gepensioneerd huisarts met een BIG-registratie gevonden. Begin volgende week wilde hij met haar spreken. Desgevraagd gaf de directeur aan dat de arts ingezet zou worden op alle drie de locaties, trainingen zou geven en ook alle positieve cliënten zou gaan bellen", aldus de inspectie.
Bij Coronatestservice is volgens de inspectie sprake van een situatie die een ernstige bedreiging kan vormen voor de veiligheid van cliënten, medewerkers of de zorg. Coronatestservice moet binnen twee weken voldoen aan de geldende richtlijnen. Als de verbetermaatregelen dan niet zijn doorgevoerd, kan het bedrijf worden beboet.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.