Krijgt de Keistad net als Utrecht haar singel terug? Wel als het aan deze Amersfoorters ligt

PROVINCIE UTRECHT - Veel Amersfoorters hebben het idee de afgelopen jaren al eens geopperd, maar van een terugkeer van de singel op de plek van de Stadsring is het nooit gekomen. Maar nu heeft een groep deskundigen haar krachten gebundeld om nog een poging te wagen het water weer door de stad te laten stromen. En ze hebben goede hoop dat dat gaat lukken.
Het balletje werd een aantal weken geleden weer opgegooid door GroenLinks-raadslid Jeroen Bulthuis, nadat hij zelf ook al een aantal jaar had rondgelopen met het idee dat er iets met de Stadsring moet gebeuren. "Toen ik vader werd in 2013 ging ik vaak met de kinderwagen een rondje lopen", vertelt hij. "De hele stad kom je mooi rond, maar als je bij de Stadsring komt, kom je op een heel lelijk stukje uit en is het echt kruip-door-sluip-door. Het is echt zonde dat we dat ooit hebben gedaan."
Een groep Amersfoorters ziet het water graag weer door de stad stromen

Jaren 50

De Stadsring is ooit aangelegd nadat het gemeentebestuur van Amersfoort in de jaren 50 had besloten dat het drukke verkeer door de Langestraat in het centrum aan banden moest worden gelegd. Dat werd voetgangersgebied, waardoor het verkeer omgeleid moest worden.
Over iets minder dan twee maanden wordt de hele binnenstad van Amersfoort autoluw. Vanaf 4 januari wordt doorgaand autoverkeer uit het centrum geweerd en krijgen voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte. In het gebied wordt alleen nog vergunningparkeren toegestaan. Bewoners en ondernemers binnen de autoluwe zone krijgen de mogelijkheid om de toegang voor hun bezoek te regelen via een app.
De gemeente besloot de buitenwestelijke singel van de Koppelpoort tot de Monnikendam te dempen en er een weg aan te leggen. Dat werd de Rondweg, die later werd hernoemd tot Stadsring.
Het dempen van de Westbuitensingel in Plantsoen-West in 1956
Het dempen van de Westbuitensingel in Plantsoen-West in 1956 © Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek

Doorgaand verkeer in de stad

"Gaandeweg is die groter en groter geworden en nu gaat er dus heel veel doorgaand verkeer dwars door de stad heen, waarvan je je af kunt vragen of dat nog wel nodig is", stelt Bulthuis. "En in de loop der jaren zijn er ook veel wegen aan de rand van de stad aangelegd, dus je kunt je afvragen of je het doorgaand verkeer niet daarnaartoe kunt verplaatsen."
Het is echt zonde dat we dat ooit hebben gedaan
Jeroen Bulthuis, raadslid GroenLinks Amersfoort
Bulthuis is niet de enige met die gedachte. Hij vond zijn meerderen in ieder geval al in collega-raadsleden Alex Engbers (CDA), Dirk-Joost van Hamersveld (D66) en Menno Fousert (Amersfoort2014), maar belangrijker nog: in inwoners van de stad. "Heel veel mensen uit de stad zijn al aangehaakt en die zeggen ook: dank je wel Jeroen, wij nemen het wel even over."

Ideeën uit samenleving

En daarom laat Bulthuis het idee nu zoveel mogelijk los om het idee verder vanuit de samenleving te laten groeien, bottom-up. De vaste kerngroep van mensen die meedenken bestaat inmiddels uit zo'n acht mensen met allerlei achtergronden, van stedenbouwkundigen tot duurzame ondernemers.
Een van hen is Johanna van der Werff, die zelf vijf jaar geleden met twee anderen ook al eens een poging waagde. De oud-directeur van het Amersfoorts forum voor stedenbouw, architectuur en landschap FASadE zag dat toen mislukken door een gebrek aan tijd, financiële tegenargumenten en een andere tijdsgeest.

'Momentum'

"Er is nu momentum", stelt ze. "De binnenstad wordt nog autoluwer, de fietser en voetganger krijg meer ruimte, dus neem in dat hele verhaal ook de Stadsring weer mee. En doe het nu echt, nu is het wel zover."
De voormalige Westbuitensingel tussen de Kleine Haag en de Monnikendam
De voormalige Westbuitensingel tussen de Kleine Haag en de Monnikendam © Archief Eemland
Maar het verbannen van de auto van de Stadsring zorgt bij sommige ondernemers ook voor zorgen. Maurits van Hoogevest is duurzaam ondernemer en zit met zijn kantoor aan de Stadsring, waar hij de ramen soms snel weer dicht zegt te doen als het geluid van het verkeer tussen de gebouwen naar binnen slaat. Hij is ook onderdeel van de kerngroep en hoort naast positieve geluiden ook vraagtekens bij zijn collega's.

Zorgen over bereikbaarheid

"Hoe zit het met bereikbaarheid?", vertelt Van Hoogevest. "Ben ik wel bereikbaar voor mijn klanten, cliënten of patiënten? Maar als je daar even doorpraat en je kijkt naar de toekomstige ontsluitingsmogelijkheden en de vormen van mobiliteit waar we met z'n allen toch langzaam naartoe bewegen, dan overheerst snel het enthousiasme."
Die zorgen zijn volgens de initiatiefnemers exemplarisch voor het denken over de rol van de auto en hoe de stad daar decennialang op is ingericht. "De stadsring is in de jaren 50 aangelegd toen alle heil in de auto werd gezien", aldus Van der Werff. "Dat de auto daar moét zijn wordt steeds minder. Daarom nemen we als vertrekpunt: wat wil je met het gebied? En daarbinnen moeten we de bereikbaarheid op peil houden", stelt Bulthuis.

Tienjarenplan

Maar zover is het nog lang niet. Van Hoogevest is optimistisch en denkt dat er in vijf jaar wel wat te realiseren valt, maar zijn kernteam denkt dat een tienjarenplan realistischer is. En misschien is ook dat nog optimistisch: het herstel van de Utrechtse singel liet na een referendum achttien jaar op zich wachten. "Stedenbouw en ruimtelijke ordening worden ook wel de mammoettankers genoemd; voordat je daar beweging in krijgt gaan er jaren overheen", stelt Van der Werff.
De komende jaren zal er dus veel vergaderd en gebrainstormd worden. En de initiatiefnemers willen graag input, "wat uw maatschappelijke of politieke achtergrond ook is". Aanmelden kan via stadsring@amersfoort.nl.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.