Nog geen euro coronasteun uitbetaald: Bunschotense botterschippers hebben het zwaar

© RTV Utrecht
BUNSCHOTEN-SPAKENBURG - De historische museumhaven van Bunschoten-Spakenburg wacht nog steeds op de financiële coronasteun vanuit het Rijk. Eind augustus maakte cultuurminister Ingrid van Engelshoven bekend 15 miljoen euro uit te trekken voor varend erfgoed in Nederland, maar daarvan is nog niets uitgegeven. "Er gaan er een paar hartstikke lek", stelt Marc Schoonebeek, voorzitter van de Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg (SBMS).
Veel geld hebben de botterschippers dit jaar niet kunnen verdienen. Door de coronamaatregelen lagen de boten maandenlang stil en toen de schepen weer tochten mochten maken, was een groot deel van het vaarseizoen al voorbij. "En wat dacht je van evenementen?", benadrukt Schoonebeek.

Botters vragen veel onderhoud

Het geld is hard nodig om de onderhoudsintensieve boten in goede staat te houden. Ieder jaar moet er voor minimaal 10.000 euro vertimmerd worden om de vissersboten in de vaart te kunnen houden. Zonder tochten, evenementen en overheidssteun gaan er boten verloren, beargumenteert de SBMS.
Hoewel de financiële problemen per boot verschillen, is 2020 voor de meeste bottereigenaren een moeilijk jaar. "Een jaar achterstand brengt extra kosten met zich mee. Had je dit jaar 15.000 euro uit willen geven, ben je door gemiste inkomsten volgend jaar voor 25.000 euro aan de beurt. En dat ga je volgend jaar niet bij elkaar varen, want de start van 2021 kan ook weer in het water vallen. Dus de nood is hoog, ja", aldus Schoonebeek.

'In goed gesprek'

Volgens hem zijn er wel een paar individuen die financiële steunverzoeken hebben ingediend, maar leverde dat niets op. "Je hebt individuele botters binnen een onderneming, een stichting of particulier", vertelt hij. "Het Rijk houdt daar geen rekening mee. Het kost halve nachten vol hoofdbrekens voordat een eigenaar van een schip door de eerste beoordelingscommissie heen komt."
Daarom is de stichting in augustus ook begonnen om als centrale partij te lobbyen voor het behoud van de hele museumhaven. "Wij zijn in goed gesprek met de provincie Utrecht en de gemeente, met lijntjes naar het Rijk", vervolgt Schoonebeek. "Wij staan op eigen benen voor het totale ensemble van de botters, het museum, de helling en de visafslag."

Voor einde jaar meer duidelijkheid

En dat lijkt nu de goede kant op te gaan. "We hebben een masterplan, visie en beleid", vertelt hij. "We hebben nu genoeg informatie aangeleverd om gelden vrij te maken via de provincie, het Rijk of via co-financiering. We zijn volledig transparant en kunnen dus ook aantonen dat het belastinggeld van jou en mij echt op de plek terechtkomt waar het voor bedoeld is: onderhoud en restauratie."
Schoonebeek verwacht voor het einde van het jaar meer duidelijkheid en kan begrijpen dat het even duurt. "Je kunt niet zomaar iemand geld geven. Ik heb grote waardering hoe ze dit onderwerp nu op beleidsniveau op volle vaart aan het aanpakken zijn. We willen geen statische museumhaven zijn."
En daarom dringt de tijd aan de andere kant ook. "Als de schepen verdwijnen, verdwijnt er geen blok hout", stelt Schoonebeek. "Dan verdwijnt er een enorme keten van mensen met kennis. Het is niet voor niets dat we gastlessen op scholen geven om kinderen enthousiast te maken en dat we beroepsstages aanbieden. Als je op de werf als timmerman opgeleid wordt, kun je je meten met de beste meubelmaker ter wereld. Dat begint door te dringen en overstijgt elke politieke kleur."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.