Utrechtse 'LangDom-gin' ziet het leven: 'Het geheime ingrediënt is een jeneverbes uit de buurt'

UTRECHT - "Als het Utrechts is, dan is het goed." Van lokale bierbrouwerijen tot de welbekende Vocking-worst: in de Domstad zijn mensen trots op hun stadsie en kopen inwoners graag lokaal. Dus toen de 'LangDom-gin' van Utrechter Henk Elshof (52) het licht zag, waren er genoeg lokale slijterijen die de inkoop wel aandurfden.
Henk Elshof met zijn 'LangDom-gin'
Henk Elshof met zijn 'LangDom-gin' © RTV Utrecht / Evie Westland
Hij werkte jarenlang in de drankenwereld, waaronder 15 jaar voor het bekende trappistenbiermerk La Trappe. En zo deed Elshof contacten op waardoor hij - toen hij in 2016 eigenlijk een beetje bij toeval een wel hele lekkere gin brouwde - nu, vier jaar later, de LangDom-gin ook daadwerkelijk in de markt wist te zetten.
Zoals het een goed recept betaamt, is er ook een geheim component. "Er zit jeneverbes in, en die komt hier ergens uit de buurt vandaan. Maar waar, dat vertel ik niet. Want voor je het weet staan er dan hele rijen mensen om die jeneverbes ook te plukken."

Stookketel

De liefde voor het stoken ontstond tien jaar geleden in Gent. "Ik raakte op een beurs aan de praat met een Belg. Die vertelde zo vol passie over het stoken van drank en ik raakte daar steeds meer in geïnteresseerd. Het was een echte Bourgondiër. We hielden contact en op een gegeven moment kocht ik ook een klein stookketeltje van hem. En toen ben ik het zelf maar eens gaan proberen."
In zijn tuin in de Utrechtse Dichterswijk begon hij met een Griekse Ouzo, dan weer een Limoncello en in 2016 was de LangDom-gin dus geboren. Moeilijk is het stoken van drank niet, zegt Elshof. "Een kind kan de was doen." Maar het vervolmaken van de perfecte gin was wel een klus. "Je moet het echt heel minutieus bijhouden. Dus alles staat netjes in een logboek." De precieze receptuur is geheim, maar de tien belangrijkste ingrediënten wil hij wel verklappen. "Jeneverbes, koriander, sinaasappel- en citroenschil, zoethout, engelwortel, vanille, kardemon, iriswortel, en rozenblaadjes."
Er kwam nog best veel bij kijken voordat de gin ook daadwerkelijk in productie kon.
Er kwam nog best veel bij kijken voordat de gin ook daadwerkelijk in productie kon. © RTV Utrecht / Evie Westland

Drankentheater

Na meerdere omzwervingen als verkoper in de horecawereld en bij andere bedrijven, besloot Elshof in 2018 voor zichzelf te beginnen. Hij zette zijn eigen bedrijf op - het Drankentheater - en ging drie dagen in de week voor de Utrechtse brouwerij Maximus op pad.
En toen was er dus nog die lekkere gin, die hij twee jaar eerder in zijn eigen ketel had gemaakt. "Dus toen dacht ik: waarom pak ik nu niet door? Ik had de contacten al. Maar er komt uiteindelijk toch een hoop bij kijken, daar had ik me van tevoren lelijk in vergist. Een etiket maken bijvoorbeeld. Had ik er eindelijk een waarvan ik dacht: dit wordt hem. Blijkt dat die 80 of 90 cent per fles kost. Of de productie van de fles. Had ik een leverancier uit Italië, moet je er direct 5000 afnemen. Ik had daar allemaal totaal geen sjoege van."

Corona

Inmiddels is de gin in productie, gebotteld en ligt hij al bij de eerste slijterijen. De bedoeling was dat hij ook in enkele horecazaken geschonken zou worden, maar ja; toen kwam natuurlijk die coronacrisis. "De timing is wat dat betreft beroerd. Maar ik heb genoeg te doen. Ik doe normaal nooit dingen online, maar nu heb ik de afgelopen weken een website en een Facebookpagina gemaakt. Zodat hij straks ook online gewoon vindbaar is."
En dat is - zo net voor de kerstdagen - dan weer best een goede timing. "Precies de goede tijd om hem als cadeau te geven. Ik heb het zo betaalbaar mogelijk geprobeerd te houden, een fles van 50 cl kost 24,90 euro. Ik zal er niet heel veel op verdienen, maar het is gewoon zo ontzettend leuk om te doen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.