Bochten oefenen en klokkijken: trambestuurders in opleiding voor lijn naar Nieuwegein

NIEUWEGEIN - Zo'n 115 trambestuurders zitten in de laatste dagen van hun opleiding om de trams op de vernieuwde lijn tussen Utrecht en Nieuwegein te leren besturen. Het merendeel kent de nieuwe trams al van de Uithoflijn; nu is het zaak de route te repeteren. Waar staan de seinen, waar liggen de wissels en hoe hard kun je door de bocht? En niet onbelangrijk: rijdt de tram op tijd?
Trambestuurders leren de trams op de vernieuwde tramlijn Utrecht-Nieuwegein besturen.

Langzaamaan bij perrons

"Het is wennen aan de snelheid bij de perrons", vertelt trambestuurder Marcel van Krieken. Hij heeft zijn opleiding er al opzitten en maakt nu collega's wegwijs als instructeur. Zo moeten bestuurders extra opletten bij de nieuwe haltes. Die liggen een stuk lager, waardoor reizigers geneigd kunnen zijn op het spoor te lopen. "Bij aankomst rijden we daarom nog maximaal twintig kilometer per uur."
De opleiding draait dus om het opdoen van zogenoemde baanvakkennis, maar ook om klokkijken. Tijdens de opleidingsritten wordt ook de dienstregeling getest, waarbij ieder uur acht trams van Utrecht naar Nieuwegein rijden en andersom. Bij Nieuwegein Zuid staat de tram exact zes minuten stil om daarna weer te vertrekken in omgekeerde richting.
Niet voor niets dat de bestuurder in opleiding bij de eindhalte met een geconcentreerde blik naar de andere kant van de tram beent. In het voorbijgaan steekt hij zijn duim op naar de verslaggever om te laten weten dat 'alles goed gaat' om zich vervolgens te installeren in de cabine aan kant van de tram, die zojuist nog de achterkant was. Geen tijd te verliezen.
We moeten laten zien dat we stabiel rijden, op de klok.
Ron van Dopperen, woordvoerder Provincie Utrecht

Zwarte doos met ritdata

Ron van Dopperen rijdt mee als woordvoerder van de Provincie Utrecht, verantwoordelijk voor de trams, om te voelen hoe die rijdt op het vernieuwde baanvak. "Best lekker", is zijn conclusie. "Het zijn grote, spiksplinternieuwe trams. Zeer comfortabel vergeleken met de oude trams. De vering is beter en er zit zelfs vloerverwarming in." Dat laatste om glijpartijen in de winter te voorkomen.
Volgens de woordvoerder is de nieuwe tram een stuk moderner dan zijn voorganger. Dat kun je ook zien aan de schermen, waarop de trambestuurders het spoor voor zich kunnen zien. Met videocamera's kunnen de bestuurders achteruit kijken. Alle ritgegevens worden bovendien opgeslagen in een zwarte doos, die we kennen vanuit het vliegtuig.
Ik hoop dat de we de reizigers terug gaan krijgen, want we zijn ze al een tijdje kwijt.
Marcel van Krieken, trambestuurder

Vertraging op vertraging

Wat kan er nu nog misgaan, zal menig reiziger zich toch afvragen. De werkzaamheden voor de trambaan van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein zijn flink uitgelopen. De levering van de trams uit Spanje kwam later door corona. Een blunder met de vergunningsaanvraag zorgde opnieuw voor vertraging. Bovendien vallen de kosten miljoenen euro's hoger uit.
"Wat we nu moeten laten zien is dat we stabiel rijden, op de klok, punctueel", aldus Van Dopperen. "Als we dat voor elkaar krijgen, zijn we dicht bij de opening." Dat houdt in dat de tram tussen Utrecht en Nieuwegein uiterlijk eind januari gaat rijden. In februari volgt de lijn tussen Utrecht en IJsselstein. De koppeling met de Uithoflijn gebeurt naar verwachting halverwege volgend jaar.
Trambestuurder Marcel van Krieken hoopt vooral dat de reizigers terugkomen. "We zijn ze al een tijdje kwijt", zegt hij, doelend op de vertraging. "Nu is er ook nog corona. Het zal niet meevallen, maar we gaan ons best doen. Ik verheug me erop!" De Provincie wil reizigers overigens gratis ritten aanbieden om hen 'te compenseren voor hun geduld', maar dat komt vanwege corona later.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.