Flinke puzzel voor transportbedrijven door dichte grenzen met Groot-Brittannië: 'Juist met kerst moet iedereen thuis zijn'

© J. Heebink Logistic Services
PROVINCIE UTRECHT - Toevallig gisteravond reden 28 chauffeurs van J. Heebink Logistic Services met vrachtwagens naar Engeland. "Ze namen de boot vanuit Rotterdam en zouden de komende dagen weer terugkomen. Dat is voor ons de dagelijkse gang van zaken. Maar toen gingen de grenzen dicht", vertelt Cees Heebink, directeur van het transportbedrijf uit Veenendaal. Om alle chauffeurs op tijd aan het kerstmaal te krijgen, zal hij nu sommige vrachtwagens achter moeten laten in Engeland.
Verschillende Europese landen, waaronder Nederland en Frankrijk sloten de grenzen dit weekend omdat er in Groot-Brittannië een nieuwe variant voor het coronavirus is opgedoken. "Normaal gesproken betekent dat een pittige dobber voor toeristen en mogen wij met het vrachtverkeer doorrijden, maar nu is het een ander verhaal", legt Cees Heebink uit. "De route van het Franse Calais naar Dover zit dicht en ook de eurotunnel zit op slot. Dat zorgt voor extra druk op de boten die bijvoorbeeld vanuit Nederland naar Engeland varen. "

Hamsteren

Ook Marco van Deventer van Van Appeldoorn Chemical Logistics uit Woudenberg ziet dat het overvol is op de vaste routes. "Door de Brexit is het de afgelopen maanden al erg druk. De Engelsen zijn aan het hamsteren, dus met de naderende einddatum wilden we zoveel mogelijk ritten maken. Op dit moment rijden drie chauffeurs van ons door Engeland."
Een van die chauffeurs is Gerbert Brouwer uit Woudenberg. "Om naar Engeland te komen moet je veel geduld hebben", vertelt hij terwijl hij met de vrachtwagen door Groot-Brittannië rijdt. "Ik had afgelopen donderdag nog de boot vanuit Calais, maar de wachttijden zijn enorm. Ik heb er een volle dag extra over gedaan om in Engeland te komen. Nu rijd ik van de haven in Harwich, Oost-Engeland, zo vaak mogelijk naar Derby in het midden van het land om daar de goederen te bezorgen."

Thuis met kerst

Door het sluiten van de grenzen met Frankrijk is het voor de transportbedrijven vooral belangrijk om het personeel tijdig thuis te krijgen. "Onze mensen zijn het hele jaar door op de gekste tijdstippen weg en onderweg. Dan wil je niets liever dan iedereen wel met Kerstmis thuis krijgen", vertelt Marco van Van Appeldoorn uit Woudenberg. "Gelukkig kon ik voor woensdag en donderdag nog drie plekken regelen op de ferry. Dat is later dan we gepland hadden, maar ik ben allang blij dat het gelukt is."
Voor 21 van de 28 chauffeurs van J. Heebink Logistic Services uit Veenendaal is ook een plek geregeld op de boot. "Je merkt dat veel andere bedrijven nu ook een plek op de ferry willen, dus het is zaak om iedereen met de wagen op tijd in de haven te krijgen. Normaal gesproken kan je best een boot missen, dat is niet ideaal maar er gaan er genoeg. Nu moet je zorgen dat je je plekje pakt, anders is het bekeken", stelt Cees Heebink.
Cees doet er alles aan om zijn zeven andere collega's van een eenzame kerst te behoeden. "De vrachtwagens kunnen we niet meer op tijd terug krijgen. Maar de heren zelf wel. Die kunnen waarschijnlijk als bijrijder mee op de wagens die wel terug mogen. Op tijd voor de feestdagen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.