Luxe afhaalmenu's vinden gretig aftrek: 'Erg welkom nadat we eerst klap na klap kregen'

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Er is massaal besteld bij restaurants deze kerst. Hele menu's werden opgehaald of aan huis bezorgd, inclusief instructievideo's en speciale menuboekjes, zodat mensen het zelf goed op tafel konden zetten. Drukke dagen en lange uren, maar erg welkom na de afgelopen maanden.
Harold Wennink van restaurant Vroeg in Bunnik staat vandaag weer in de zaak. Het restaurantgedeelte is leeg, maar de keuken, bakkerij én winkel draaien op volle toeren. Het is een komen en gaan van mensen die maaltijden ophalen en een lekker zakje oliebollen willen. Harold is erg blij met de kerstdrukte, die was ook wel even nodig. "Wij zijn in 2019 getroffen door een brand. In november 2019 konden we weer open en daarna moesten we zo ongeveer meteen weer dicht door corona. Het is klap na klap en dan is het best moeilijk om de moed erin te houden, ook voor het personeel."

Zesgangendiner voor de doe-het-zelvers

Wie ondernemer is in de horeca moet creatief en veerkrachtig zijn. André Gerrits van restaurant 't Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht voldoet aan die beschrijving. Alhoewel hij ook best wel eens chagrijnig is door alle ontwikkelingen. Toch brengt het weer nieuwe mogelijkheden. Ook 't Amsterdammertje kwam deze kerst naar de mensen toe, middels een zesgangendiner. "We hebben een heel systeem bedacht. Elk gerecht had een kleurtje en een nummer. Ik heb allemaal video's opgenomen waarin ik het voor doe zodat mensen precies weten hoe je het bereidt en op het bord legt."
Je moet op een gegeven moment een kruisje slaan en denken: succes ermee
André Gerrits
Gerrits is bekroond met een Michelinster. Het is best even wennen om een gerecht over te geven aan een amateurkok en de controle los te laten. "Je moet op een gegeven moment een kruisje slaan en denken: succes ermee", lacht de chef. Het zijn nogal wat handelingen en elke handeling is belangrijk. "Is het ijsje niet te koud, het sausje niet te heet?"
De voorbereidingen voor kerst beginnen al in de zomer, vertelt Harold Wennink van restaurant Vroeg. "Toen was er nog geen sprake van een tweede lockdown, maar de menu's waren al bepaald. Alles is daarna omgezet naar thuismenu's. Het vergt een hele andere voorbereiding voor de koks, omdat mensen het thuis moeten kunnen maken."
De doos met het kerstmenu van restaurant 't Amsterdammertje.
De doos met het kerstmenu van restaurant 't Amsterdammertje. © RTV Utrecht

Minder omzet

Druk was het met Kerst, maar het weegt niet op tegen de ellende van het afgelopen jaar. "We draaien 60 procent minder omzet", zegt Gerrits. Hij heeft 25 man in vaste dienst. Daar zitten mensen bij die net een huis hebben gekocht of vader zijn geworden. "Stel je voor dat ik op een gegeven moment één van die mensen moet ontslaan, terwijl het niet ligt aan mismanagement of gebrek aan handel. Die mensen liggen me na aan het hart. Dat wil ik gewoon niet."
Deze thuiskerst bracht ook voordelen mee voor de mensen die in de horeca werken. "Ik heb voor het eerst sinds 24 jaar kerstavond thuis gevierd met mijn gezin", vertelt Gerrits. Tweede kerstdag was ook al heel bijzonder want, vertelt de chef, hij heeft gegourmet. "Ja dat vond ik natuurlijk helemaal kut", lacht Gerrits. "Al dat vlees door elkaar en het suddert terwijl het hoort te bakken. Maar ach, het was wel heel gezellig."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.