Het is eindelijk zover: de tram tussen Utrecht en Nieuwegein rijdt weer

NIEUWEGEIN - Het heeft even geduurd, maar sinds vandaag rijdt de sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein weer. Na maanden vertraging door de coronacrisis en een vergunningsblunder van de provincie, kunnen reizigers op zondagen vier keer per uur in beide richtingen instappen. Doordeweeks is dat zelfs acht keer.
"Fantastisch hè", zegt woordvoerder Ron van Dopperen blij. Hij moest de afgelopen jaren veel telefoontjes beantwoorden over verstoringen van de sterk verouderde trams uit 1983 op de SUNIJ-lijn (Sneltram Utrecht Nieuwegein IJsselstein), maar kan vandaag opgetogen vertellen over de nieuwe, elektronisch aangestuurde trams met onder meer airco en vloerverwarming. "We hebben hier gewoon een moderne tram die zich allang heeft bewezen, ook op de Uithoflijn."
Het product zal zich weer opnieuw moeten bewijzen
Ron van Dopperen, woordvoerder provincie Utrecht

Kinderziektes

De eerste ochtend voor de nieuwe trams begint met een paar verwarde reizigers. Op de elektronische borden bij de tijdelijke halte aan de Spoorwede in Nieuwegein staat de reisinformatie namelijk verkeerd om: de tram die aanrijdt bij het bord met Utrecht CS gaat naar Nieuwegein Zuid, en aan de andere kant is dat precies andersom. "Dat kan toch niet?", vraagt een van hen zich hardop af. "Dat is typisch een van de dingen die we op de eerste dag even moeten rechtzetten", aldus Van Dopperen.
Wie de tram via het bijna even hoge perron binnenstapt, ziet direct dat er meer staanplaatsen zijn dan in de oude variant. Het aantal zitplaatsen is ongeveer hetzelfde. Aan het plafond hangen tegen de zijkant schermen met reisinformatie, al gaat het verversen daarvan ook nog niet vlekkeloos; haltes verschijnen slechts af en toe op de borden.
De zesjarige Jayden is groot fan van de tram en stapte vanochtend samen met moeder Kirsten in
De zesjarige Jayden is groot fan van de tram en stapte vanochtend samen met moeder Kirsten in © RTV Utrecht / Jordi de Jong

Tram 'rijdt lekker' en is 'comfortabel'

Voor een van de eerste passagiers is dat echter geen enkel probleem. De 6-jarige Jayden weet volgens zijn moeder Kirsten alle haltes uit zijn hoofd en is helemaal gek van de tram, die hij vanuit huis kan zien. "Hij rijdt lekker en ziet er mooi uit", zegt hij met een grote lach. "Elke ochtend is het trams kijken hè?", vraagt moeder aan zoon. "Dus het was feest dat-ie weer ging rijden", zegt ze.
Rachid Bennamari is een van de machinisten die de nieuwe tram vanaf vandaag bestuurt. "De tram zelf rijdt comfortabel, ziet er luxe uit, mooi, prachtig", vertelt hij trots. "Alleen vind ik het jammer dat er geen voordeur zit bij de cabine, zodat de chauffeur er gelijk uit kan. Dat is het enige minpuntje."
Machinist Rachid Bennamari is blij met de 'luxe' tram
Machinist Rachid Bennamari is blij met de 'luxe' tram © RTV Utrecht / Jordi de Jong

Vertraging

Net als Jayden heeft de provincie reikhalzend uitgekeken naar de vernieuwing van de lijn die eigenlijk eind augustus al klaar had moeten zijn. De werkzaamheden zijn flink uitgelopen, de levering van de trams uit Spanje kwam later door corona en een blunder met de vergunningsaanvraag zorgde opnieuw voor vertraging. Bovendien vallen de kosten miljoenen euro's hoger uit.
"Wij hebben dit gezien als een renovatieproject, omdat de trambaan er al meer dan dertig jaar ligt", doelt Van Dopperen op de vergunningsaanvraag. Volgens de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD), de inspectie die de vergunning beoordeelt, waren de werkzaamheden echter zo omvangrijk dat er een nieuwbouwvergunning op tafel moest komen. Ook vergat de provincie de benodigde veiligheidspapieren te leveren.
De nieuwe trams hebben meer staanplaatsen, airco en vloerverwarming, maar de actuele reisinformatie laat nog op zich wachten
De nieuwe trams hebben meer staanplaatsen, airco en vloerverwarming, maar de actuele reisinformatie laat nog op zich wachten © RTV Utrecht / Jordi de Jong

IJsselstein en de Uithof

Naast Nieuwegein moet ook IJsselstein nog worden aangesloten op het vernieuwde tramtraject. Dat kon niet tegelijkertijd, omdat daar nog een damwand verstevigd moet worden. Naar verwachting gaat dat stuk eind februari weer open.
Ook moeten beide trajecten nog voor de zomer via Utrecht Centraal uiteindelijk aan de Uithoflijn gekoppeld worden, zodat reizigers in een rit van IJsselstein en Nieuwegein in een keer naar het Science Park kunnen reizen. Die reis zou dan ongeveer een uur duren.
De trambaan richting Nieuwegein-Zuid (rechts) is sinds vandaag in gebruik, IJsselstein (links) volgt (als het goed is) eind februari
De trambaan richting Nieuwegein-Zuid (rechts) is sinds vandaag in gebruik, IJsselstein (links) volgt (als het goed is) eind februari © RTV Utrecht / Jordi de Jong

Kennismakingsaanbod

Eerder spraken Nieuwegein en IJsselstein al eens hun zorgen uit over de vertraging die de hele operatie heeft opgelopen. Beide gemeenten zijn bang dat een deel van de reizigers de tram inmiddels links laten liggen en liever een ander vervoersmiddel gebruiken.
"We gaan als het weer kan samen met U-OV als kennismakingsaanbod een paar weken gratis tramritten aanbieden", vertelt van Dopperen. "En daarnaast zal het product zich weer moeten gaan bewijzen door op tijd te rijden en tegen een gunstig tarief." Dat betekent in de praktijk dat de prijs van tramritjes met een standaardindex van 1 cent per kilometer omhoog gaan, maar de reis verder niet duurder zal worden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.