Kledingwinkels in zwaar weer: 'Wij missen de klanten en zij missen ons'

LEUSDEN - De omzetten in de modebranche stonden al onder druk en daar is de coronacrisis bijgekomen. Wat gaat 2021 brengen? Ondernemers vrezen dat ze met onverkoopbare oude collecties blijven zitten en er zijn al winkels aan het omvallen. Maar deskundigen zien ook nieuwe kansen.
Bekijk hier de video.
Lianne de Groot runt De Broekenwinkel in Leusden. Ze mist het: hangers in haar handen, kleding vouwen en mensen helpen en inspireren met een nieuwe outfit. "En de klanten missen ons ook. We doen nu veel online, maar het fysieke contact is belangrijk." Omdat ze niet aanmerking kwam voor steun heeft Lianne zelf al een winkel in Barneveld moeten sluiten. "Ik ben bang dat ik niet de enige ben. Als dit nog langer gaat duren, gaan er winkels omvallen."
Lianne in haar winkel in Leusden.
Lianne in haar winkel in Leusden. © RTV Utrecht / Robert Jan Booij
Een winkel vol met kleding, maar geen klant te bekennen. Het geeft haar een raar gevoel. In korte tijd heeft Lianne een webshop opgezet en dat loopt aardig. "Klanten kunnen bij ons pakketten bestellen, daar word ik blij van. Naar omstandigheden gaat het goed en we blijven positief. Ik denk dat we het weer lekker druk gaan krijgen als we weer open mogen."
Deze winkel is ons leven. We vinden het fantastisch en doen alles zelf
Lucienne en Myrande van L'Ans Fashion
Even verderop in winkelcentrum De Hamershof in Leusden zit damesmodezaak L'Ans Fashion van de tweelingzussen Lucienne en Myrande de Koning. In 2011 namen ze de zaak over van hun moeder Ans, die de winkel ruim veertig jaar runde. "Deze winkel is ons leven. We vinden het fantastisch en doen alles zelf: inkoop, verkoop, etalage en bezig zijn met de klanten." Dat laatste vinden ze het leukst. "We doen wel wat online, maar niet heel veel. Onze doelgroep is wat ouder en komt liever naar de winkel voor advies."
Natuurlijk is het een verdrietige tijd, maar de zussen houden de moed erin. Ze proberen er iedere dag het beste van te maken door toch even naar de winkel te gaan. Bijvoorbeeld om foto's te maken en die vervolgens op Facebook te zetten in de hoop dat iemand wat wil kopen. Bang voor de toekomst zijn Lucienne en Myrande niet, want er is voorlopig voldoende vet op de botten. "Wij gaan absoluut niet verdwijnen en gaan met L'Ans Fashion op naar de vijftig jaar. We hopen onze klanten snel weer te ontvangen."
De zussen Lucienne en Myrande in hun winkel.
De zussen Lucienne en Myrande in hun winkel. © RTV Utrecht / Robert Jan Booij
Voorlopig is de toekomst ongewis voor de modebranche. Dat is afhankelijk van de duur van de lockdown, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit. "Als de winkels nog veel langer dicht blijven, wordt het lente- en zomerseizoen niet veel beter dan in 2020. Ook is van belang of er deze zomer voldoende gelegenheid is om met vakantie te gaan. Verder verwacht ik dat thuiswerken en online vergaderen deels blijft, waardoor het mogelijk is dat de belangstelling voor formelere werkkleding en -schoenen lager blijft of in ieder geval lager wordt dan voor de coronacrisis."
Ik verwacht een tijdelijke opleving en feesstemming als de lockdown voorbij is en we gevaccineerd zijn
Hoogleraar Kitty Koelemeijer
Koelemeijer verwacht dat de online verkopen na de crisis permanent hoger zullen zijn dan voorheen. "Veel consumenten die voorheen niet online kochten zijn dat door de lockdown wel gaan doen en een deel van hen zal online blijven kopen, in ieder geval voor een deel van hun aankopen. Uiteraard geen 100 procent maar wel een structurele en permanente verhoging."
Hoogleraar Kitty Koelemeijer.
Hoogleraar Kitty Koelemeijer. © Nyenrode

Kansen

Er zijn volgens de hoogleraar ook kansen. "Die zie ik op het gebied van persoonlijk advies en vermaken van kleding. Daarbij hoort ook aanwezigheid op social media en contact hebben met je klanten, niet alleen op het moment dat ze je winkel of webshop binnenkomen. Ik verwacht ook veel van samenwerking tussen lokale winkeliers. Het gaat erom de consument een winkelbeleving te bieden die beter is dan online of via social media."
Volgens Koelemeijer hangt veel af van de diepte van de economische crisis waar we in zullen belanden. "Het is nog onduidelijk of dat mee- of tegenvalt. Ik verwacht wel een tijdelijke opleving als de lockdown voorbij is en de meeste mensen gevaccineerd zijn. De feeststemming die dan ontstaat zet aan tot kopen en reizen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.