Juf Lonneke heeft het extra druk met online les én fysiek in de noodopvang

PROVINCIE UTRECHT - In een leeg lokaal wacht juf Lonneke op haar leerlingen. Ze kijkt niet naar de deur maar naar haar scherm. Langzaam druppelen de leerlingen de online leeromgeving binnen. De kinderen hebben voor de lockdown een rekentoets gemaakt en een paar kinderen kunnen extra hulp gebruiken. Lonneke van der Weerd geeft groep zeven les op de 2e Marnixsschool in Utrecht. Ze zit klaar om online instructies te geven en daarna even te kijken bij een leerling die op de gang werkt omdat hij gebruik maakt van de noodopvang.
Noodopvang basisschool zwaar voor leerkrachten
De sluiting van de scholen valt zwaar bij docenten, kinderen en hun ouders. Ouders met een cruciaal beroep kunnen gebruik maken van de noodopvang op school, maar docenten raken daardoor in een spagaat, zeker nu meer kinderen gebruik maken van de noodopvang. "Ik geef nu eerst online instructies en dan loop ik tussendoor even heen en weer naar de leerling op de gang. En ik moet de chat in de gaten houden en sommige kinderen willen af en toe ook met me bellen", zegt ze.
Het is soms een worsteling maar ze bekijkt het positief: "Soms moeten ze even wachten tot ze aan de beurt zijn, maar daar leren ze ook weer van", zegt ze lachend. "Het scheelt ook dat ik lesgeef aan groep 7 want de kinderen kunnen goed omgaan met de digitale tools. Ik zie dat het in de middenbouw en onderbouw wel echt een stukje moeilijker is."

Ik hoor een piep

Door de hele school verspreid zitten verschillende groepjes te werken. In totaal zijn er dertig kinderen die ouders hebben met een cruciaal beroep. Twee kinderen zijn samen bezig met een online dictee. Uit de laptop klinkt galmend het woord 'drogisterij' en de kinderen beginnen ijverig te schrijven. De docenten zitten in het lokaal ernaast met een laptop en lezen hardop de woorden voor. Op een briefje staat de juiste spelling die de juf voor de webcam houdt zodat de kinderen kunnen zien of ze het woord goed hebben geschreven. Hier en daar klinkt een pieptoon of zegt een krakende kinderstem dat de meester niet goed te verstaan is. Het gaat niet altijd soepel maar iedereen doet zijn best om er wat van te maken.
Leerlingen in de noodopvang.
Leerlingen in de noodopvang. © RTV Utrecht / Hannah Cammeraat

Een puzzel die niet past

Voor docenten is het een uitdaging maar de directeur van de school begrijpt dat het ook voor ouders een lastige opgave is om thuis te werken en les te geven. "Ik kan me voorstellen dat mensen in de eerste lockdown nog dachten dat het tijdelijk was en dat we het kunnen oplossen en dat ze nu toch een beroep moeten doen op de noodopvang", zegt directeur Josette Groenewegen.
De organisatie Ouders & Onderwijs ziet dat ouders moeite hebben met het sluiten van de scholen maar ook dat het beter gaat dan in de eerste lockdown. De scholen hebben het online onderwijs verbeterd en ook de ouders weten beter hun weg te vinden. "Het gaat echt beter maar het blijft natuurlijk een puzzel die niet past", zegt Lobke Vlaming van Ouders & Onderwijs.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.