Tegenstanders verbreding A27 bij Amelisweerd hoopvol na vonnis over rekenmethode stikstof

Archief.
Archief. © Bas Teunissen
UTRECHT - Een uitspraak van de rechter die een streep zet door de aanleg van een snelweg bij Arnhem heeft ook gevolgen voor de verbreding van de A27 bij Utrecht. Dat denken de Vrienden van Amelisweerd.
De Raad van State oordeelde vandaag dat een rekenmethode voor de stikstofuitstoot van de nieuwe weg bij Arnhem niet goed genoeg is. En dat is hoopvol nieuws voor tegenstanders van de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, zegt Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd. "Dit is zeker veelbetekenend omdat wij in ons beroepschrift dat we vorige week hebben ingediend precies dezelfde argumenten hebben gebruikt als in dit geval. De Raad van State kan dus niet anders dan op dezelfde wijze onze bezwaren honoreren."
De Raad van State moest oordelen over bezwaren die natuurgroepen rond Arnhem hadden aangetekend tegen de verbinding die het Rijk wil aanleggen tussen de snelwegen A15 en A12. Om te kijken of er op die nieuwe wegen niet teveel stikstof gaat worden uitgestoten, heeft het RIVM een berekening gemaakt.

Raad van State

Maar die berekening vindt de Raad van State niet goed genoeg. "De minister heeft berekend wat de stikstofgevolgen zijn van de weg met een rekenmodel, dat heet SRM2 in Aerius Calculator. Dat rekenmodel berekent de gevolgen van stikstof tot een afstand van vijf kilometer van de weg. Dat betekent dat de gevolgen van stikstof op een grotere afstand niet berekend worden."
En daarmee voldoet het plan van de minister niet aan de regels, aldus de hoogste bestuursrechter. "De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vraagt zich af of daarmee wel een volledig, definitief en precies beeld van de stikstofgevolgen bestaat. En dat is nu eenmaal wel nodig gezien de Europese natuurbeschermingsregelgeving."
De minister heeft nu zes maanden de tijd om een nieuwe berekening te laten maken. De minister bestudeert de uitspraak nu, aldus een woordvoerder. "Het kabinet onderzoekt al of voor alle emissiebronnen (landbouw, verkeer, industrie) vastgesteld kan worden tot waar de depositiebijdrage van projecten berekend moet worden"

Natuurclubs werken samen

De uitspraak van de Raad van State is een overwinning voor natuurbeschermers in en rond Arnhem. Clubs die Jos Kloppenburg van Vrienden van Amelisweerd goed kent. "We hebben ze in zekere zin ondersteund en hebben goed onderling contact over dit dossier."
Kloppenburg volgt de ontwikkelingen op de voet. Want wat de minister nu in Arnhem gaat doen, heeft ook gevolgen voor Amelisweerd. "Er zijn twee mogelijkheden voor de minister", aldus Kloppenburg. "Ze kan het beter gaan onderbouwen, maar dat gaat niet lukken denk ik. We moeten dus rekening houden dat ze een nieuw tracébesluit moet nemen waar ze op een andere manier de vermindering van stikstof voor elkaar weet te krijgen. En datzelfde kan ook spelen hier in Utrecht. Dat ze in ieder geval gedwongen is een nieuw tracébesluit te nemen." Zo'n nieuw tracébesluit kan jaren duren.

Eerdere kritiek op rekenmethode

RTV Utrecht dook eerder al in de rekenwijze van het RIVM en de ergernissen die daarover leefden. Het RIVM heeft bij het berekenen van de stikstofuitstoot van nieuwe snelwegen ervoor gekozen om alleen te kijken naar de stikstof die neerdaalt binnen vijf kilometer van de weg. Volgens het wetenschappelijke instituut was dit de meest precieze rekenwijze. Ook zouden de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Economische Zaken voor deze rekenmethode hebben gekozen.
Een onafhankelijke commissie die onderzoek deed naar de rekenmethodes van het RIVM gaf eerder al een voorproefje op het oordeel van de Raad van State. "Een boer in de buurt van De Peel moet de stikstof afkomstig van zijn bedrijf tot in Drenthe uitrekenen", aldus commissievoorzitter Leen Hordijk (.pdf). "En voor een weg stop je na vijf kilometer met rekenen. Dat is in onze ogen niet verdedigbaar."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.