Raad: openbaar vervoer oplossing file's

UTRECHT - De raad van Utrecht is niet alleen tegen wegen door Leidsche Rijn en Amelisweerd, maar wil ook dat een bredere Waterlinieweg en een weg langs Haarzuilens van tafel gaat. De oplossing tegen de files moet vooral gezocht worden in het openbaar vervoer.
Dat bleek tijdens de behandeling van de plannen over de Ring Utrecht, die maandag door minister Eurlings werden gepresenteerd. In die voortgangsrapportage staat dat er geen duidelijke oplossing is voor het oplossen van de files.
De meeste partijen gaan er nu wel vanuit dat er geen weg door Amelisweerd komt en dat ook de inwoners van Leidsche Rijn niets meer te vrezen hebben van een mogelijke weg. Dat beaamde wethouder De Bondt ook. Of Amelisweerd en Leidsche Rijn inderdaad gevrijwaard blijven van nieuwe wegen, valt nog te bezien: de opties zijn officieel niet van tafel en worden nog steeds meegenomen in de plannenmakerij.
OPENBAAR VERVOER
De oplossing voor de mobiliteit in en rond Utrecht zoeken de partijen vooral in het openbaar vervoer en de fiets. Ze willen van het college weten waarom daar niet beter wordt ingezet. Wethouder De Bondt zei dat er wel degelijk goed gekeken is naar het openbaar vervoer, maar dat het onvoldoende is om alle files op te lossen. De wethouder denkt dat er sowieso nieuwe wegen moeten komen. "Als we niets doen, komt het tjokkie, tjokkie vast te staan."
Wel zei De Bondt dat ze met een betere onderbouwing komt dan alleen het argument dat het ov ontoereikend is. Ook komt ze met een visie op het ov in de regio. Het alternatieve ov-plan De Kracht van Utrecht van enkele milieubewegingen wordt daarin op aandringen van de hele raad meegenomen.
De Bondt zei dat de grootste problemen bij de bak bij Amelisweerd zijn. Daar is verbreding lastig en zijn ook alternatieven moeilijk inpasbaar.
REKENINGRIJDEN
D66 vindt dat Utrecht moet accepteren dat er altijd files zullen staan. Volgens Leefbaar Utrecht is het openbaar vervoer alleen kansrijk als rekeningrijden wordt ingevoerd. De Bondt beaamde dat, maar zei dat dat aan de landelijke overheid is.
Het is niet duidelijk wanneer de definitieve plannen komen. Eind oktober is de bedoeling, maar gezien het complexe vraagstuk durfde wethouder De Bondt dat niet hard toe te zeggen.