Fietstunnel Lombokplein splijt Utrechtse gemeenteraad

© StockSnap, Pixabay
UTRECHT - Wel of geen fietstunnel op het nieuw te ontwikkelen Lombokplein in Utrecht? Die vraag houdt de gemoederen in de Utrechtse gemeenteraad bezig. De tunnel moet een soepele doorstroming van het fietsverkeer in de toekomst regelen. Komt de tunnel er niet, dan dreigt een dagelijkse fietsfile van 700 meter, zo schetst GroenLinks een doemscenario. De tunnel kost 2,5 miljoen euro extra.
De gemeenteraad vergaderde vandaag over de plannen voor het gebied tussen de Daalsetunnel en de Graadt van Roggenweg. Dat is nu nog een onaantrekkelijk gebied in het centrum van de stad. Vorige week werd de gemeenteraad geïnformeerd over de plannen, vandaag volgde het politieke debat. Een grote meerderheid van de raad is enthousiast over de plannen, ze zijn op onderdelen kritisch. Complimenten zijn er vooral voor het feit dat er veel nieuwe woningen komen, waarvan 45 procent in de sociale sector, dat wil zeggen met een relatief lage huur.

Gelijkvloers of niet

De belangrijkste kritiekpunten zijn het financiële gat, dat het project kent, en de afwikkeling van het fietsverkeer. De doorgaande autoroute slaat straks bij de Graadt van Roggeweg haaks links af, langs de Moskee aan de Kanonstraat, en dan bij de Vleutenseweg haaks rechts, naar Daalsetunnel. Vanuit de stad komt een doorgaande fietsroute, onder Sijpesteijntunnel door, richting de Leidseweg. Over de autoroute rijden straks minimaal 15.000 auto's per dag. Over de fietsroute rijden minimaal 10.000 rijwielen. Maar dat aantal zal in de toekomst alleen maar toenemen. De kruising van de twee kan gelijkvloers of met een tunnel, die 2,5 miljoen euro extra kost.
Ik presenteer een plan waar we het geld niet voor hebben.
Eelco Eerenberg (D66 - Wethouder Stationsgebied)
Wethouder Eerenberg: "Ook voor college is het een dilemma wat je hier moet doen. Dit is echt een knelpunt in het fietsnetwerk." Diverse partijen vinden de extra kosten veel geld. Daarnaast gaat het ten koste van extra groen in het gebied en moet de voetganger inschikken. Onder ander de ChristenUnie en Student & Starter pleiten ervoor om alternatieve fietsroutes te ontwikkelen, onder andere via een extra tunnel onder het spoor door bij de Dichterswijk.

Dilemma

Volgens Eerenberg gaat dat de problemen niet oplossen, want slechts een derde van de fietsers is doorgaand, het grootste deel moet in het centrum zijn, en gaat dus niet omfietsen. De raad is nog verdeeld over dit onderwerp, en niet elke fractie weet al of ze voor of tegen een tunnel zijn, ze willen er nog over nadenken.
Stadsbelang Utrecht en de VVD maken zich zorgen over de 60 miljoen euro die nodig is voor het project. Ze vrezen dat de kosten uit de hand gaan lopen. Daarnaast is het totale bedrag nog niet gevonden, er moet straks bij de voorjaarsnota extra geld worden vrijgemaakt. De VVD ziet meer in versobering van de plannen. Zo zou de partij het vaarwater in de Sijpesteijntunnel niet willen verbreden, dat levert direct miljoenen op. Ook zouden de huizen aan de Croeselaan gespaard kunnen worden, zo betoogt de SP. Die huizen moeten plaats maken voor een parkje. Het schrappen van die scheelt 15 miljoen euro.

Financieel gat

De wethouder weet dat hij geld tekortkomt: "Ik presenteer een plan waar we het geld niet voor hebben." Hij benadrukt dat dit al een sobere variant is van de oorspronkelijke plannen. "Ik zie geen versoberingen in dit plan die recht doen aan de ambitie en kwaliteit die we willen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.