Gemengde gevoelens na deels openstellen winkels: 'Dit gaat ons niet redden'

PROVINCIE UTRECHT - Winkels mogen over een week weer gedeeltelijk open voor de zogenoemde click en collect-regeling. Klanten kunnen spullen online of telefonisch bestellen waarna ze het kunnen afhalen bij een buitenpunt van de winkels.
Bij het click and collect-principe moeten winkels straks kunnen aantonen dat klanten die iets komen ophalen hun producten minimaal vier uur van tevoren hebben besteld. De autoriteiten zullen daar niet constant op toezien maar winkels moeten dat wel kunnen bewijzen als daar om wordt gevraagd.

Zaken die toch klanten binnenlaten
worden gesloten. Mensen moeten in hun eentje komen en binnen een
vooraf afgesproken tijdslot de spullen ophalen.

Het kabinet stelt wel een aantal strikte voorwaarden aan de regeling om "funshoppen" te voorkomen, aldus demissionair premier Rutte gisteravond. Wat betekenen deze versoepelingen voor de ondernemers uit de provincie Utrecht? En zijn ze er klaar voor om weer gedeeltelijk open te gaan? RTV Utrecht winkeliers naar hun mening.
Winkeliers in Maarssen zien niet zoveel in het "Click & Collect" principe.

Persoonlijk klantencontact

"Iedere versoepeling is welkom, maar we zijn nog lang niet waar we willen zijn", vertelt Robin Kayongo van meubelzaak Rachmaninoff in Utrecht. Het allerliefst zouden ze gewoon weer mensen in de winkel ontvangen. "Het persoonlijke klantencontact is voor ons namelijk heel belangrijk."
Afgelopen tijd zijn ze druk bezig geweest met het uitbreiden van de website, zodat er makkelijk besteld en nu ook afgehaald kan worden. Maar Kayongo verwacht niet dat de versoepeling zoden aan de dijk zal zetten. "Onze focus ligt voornamelijk op de verkoop van banken, maar mensen willen toch vaak eerst op een bank zitten voordat ze hem kopen."
Meubelzaak Rachmaninoff in Utrecht.
Meubelzaak Rachmaninoff in Utrecht. © Meubelzaak Rachmaninoff in Utrecht.

Stukje meer duidelijkheid

De tuincentra mochten al planten en bloemen laten afhalen, maar nu kunnen ook de andere producten worden verkocht. "Het is wel fijn dat er nu in ieder geval duidelijkheid is", vertelt Susan Kral, de eigenaresse van tuincentrum Vechtweelde in Maarssen. "Voor de consument was het namelijk heel onduidelijk, omdat ze wel een frietje konden afhalen bij de patatzaak maar in andere winkels dan weer niks."
Toch denkt Kral dat het voor hen niet veel zal uitmaken. "Wij mochten de planten al verkopen en hebben sinds kort een DHL afhaalpunt, dus veel zal er voor ons niet veranderen."

Kledingwinkel Forza

Een doekje voor het bloeden. Zo noemt Ton Kelders, eigenaar van kledingwinkel Forza in Maarssen, de versoepeling. Het lijkt hem lastig om nee te moeten verkopen als klanten vragen of ze iets mogen passen: "Gaan ze dan nu voor de deur staan passen? Dat kan je bijna niet tegenhouden."
Kelders dreigde eerder nog hoe dan ook zijn winkels open te gooien, ook als dat niet zou mogen. Uiteindelijk koos hij ervoor dat niet te doen, omdat de gemeente dreigde met een lange sluiting van zijn zaak.

Positieve vibe

David Bosch, eigenaar van boekhandel Van Ravenswaay in Bunnik, is positiever gesteld na de persconferentie. Afgelopen tijd brachten ze klantbestellingen langs de deur. "We waren natuurlijk blij met elke bestelling en iedere euro omzet die binnenkwam, maar het kostte natuurlijk veel meer tijd dan normaal gesproken."
De winkel zit in het centrum van Bunnik, waar de meeste andere winkels afgelopen tijd wel open waren. Dat de lampen nu weer aan kunnen vindt Bosch fijn. "We kunnen eindelijk weer meer zichtbaar zijn in het winkelcentrum. Zo zullen mensen zich ook sneller realiseren dat we open zijn en dat ze online of telefonisch kunnen bestellen."
Het liefst zou Bosch weer helemaal opengaan maar hij ziet in dat dat niet aan de orde is. "Deze versoepeling neemt ons al heel veel werk uit handen en voor de mindervaliden zullen wij natuurlijk gewoon blijven bezorgen."
De lege boekhandel Van Ravenswaay
De lege boekhandel Van Ravenswaay © Boekhandel Van Ravenswaay

Juwelier Ben de Vries

Ben de Vries uit Maarssen is weer minder positief gestemd: "Dit gaat ons niet redden," vertelt hij mismoedig. "Ik heb maandelijks zo'n vijftienduizend euro aan kosten en ik heb nu twee keer E641,- steun gekregen. Ik heb simpelweg geen geld om een webshop op te zetten."
De Vries zit zelfs zo krap op dit moment dat hij aan de rand van de afgrond staat. "Ik kan de rekeningen die er nu liggen niet betalen. Als een leverancier er strak in zit, moeten we dicht. En dan gaan we ook niet meer open."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.