Klanten mogen producten bij winkels afhalen: 'Click en collect zet geen zoden aan de dijk'

PROVINCIE UTRECHT - De sluiting van de winkels duurt nu al bijna twee maanden, maar voor sommige ondernemers voelt het als jaren. Het afhalen bij alle ondernemers dat vandaag begint, het zogeheten click en collect, moet een tegemoetkoming van het kabinet zijn om de financiële pijn tijdens de lockdown te verzachten. Vooral een druppel op een gloeiende plaat, zo vertellen lokale retailers aan RTV Utrecht, maar ook een stip aan de horizon: heropening van de zaak.
Vanaf vandaag kan je bij niet-essentiële winkels bestellingen ophalen.
Volgens het centrummanagement in Utrecht is het vooral voor de lokale ondernemer een uitkomst, al zullen de grote ketens met name blijven bezorgen. "Met click en collect breng je de consument toch weer een stukje dichterbij het mooie retailvak."
Bij het click and collect-principe moeten winkels straks kunnen aantonen dat klanten iets komen ophalen. De opgehaalde producten zijn minimaal 4 uur van tevoren besteld.

De autoriteiten zullen daar niet constant op toezien maar winkels moeten dat wel kunnen bewijzen als daar om wordt gevraagd. Klanten moeten in hun eentje komen en binnen een vooraf afgesproken tijdslot de spullen ophalen. Voor winkels die dat niet kunnen aantonen dreigt sluiting.

Boeken

Olaf Tigchelaar van Boekhandel Kramer en Van Doorn in Zeist ziet eindelijk weer wat mogelijkheden voor zijn zaak, al had het afhalen veel eerder gekund. "Op het moment dat wij de deuren moesten sluiten hadden wij al met een loket kunnen werken", zegt hij. "Mensen snapten niet waarom ze niet snel even af mochten rekenen. Dat leverde onbegrip op, niet alleen van de klant maar ook bij ons."
Click en collect zet geen zoden aan de dijk.
Schoenenverkoper Jacqueline Smit uit Mijdrecht
De bedrijfsleider kan nu al zien dat er wat afhaalbestellingen binnenkomen. "Het zijn vooral mensen die even een rondje lopen. Op deze manier wordt het een soort van uitje. Maar gezien de huidige weersomstandigheden kan dat aantal in het begin wat tegenvallen."

Schoenen

Jacqueline Smit van Smit Schoenen in Mijdrecht gaat ook afspraken maken voor afhalen, al is ze wel sceptisch. "Ik heb nog 350.000 euro aan spul op voorraad staan", verzucht ze. "Click en collect zet daarin geen zoden aan de dijk. Mensen moeten in de winkel kunnen om even schoenen kunnen passen."
Smit geeft aan dat ze daar de afgelopen weken ook wel eens uitzonderingen voor heeft gemaakt om voeten goed af te kunnen meten. "Klanten zijn dan binnen vijf minuten klaar, hoor", verzekert ze "Met mondkapjes en desinfectie: veiliger kan niet. De deur dichthouden is door een ambtenaar bedacht." Ze wijst op de vele omzetverlies van de retail en vermoedt dat 40% van haar collega's op de fles gaat.

Kleding

"Het gaat erom om iedere cent binnen te halen", aldus Tom Broekman van De Rode Winkel die het afhalen een 'soft cadeautje' noemt aan de ondernemers van het kabinet. Zijn winkel verwacht dat 2% gebruik gaat maken van de optie click en collect. "Maar het stelt eigenlijk niets voor."
Je hebt in elk geval weer contact met de klant.
Arjan Kleuver van centrummanagement Utrecht
Bij het bezorgen liep het al niet storm. "Het gaat over relatief zó weinig klanten, dan praat ik over 20 á 30 klanten op een dag. Normaal hebben we 100 klanten, en op een zaterdag een veelvoud daar weer van", aldus Broekman.
Hij vindt dat er snel meer moet kunnen na deze stap. "In de supermarkten loopt men over de hoofden heen en we praten al over het uitzonderen voor de Elfstedentocht." (Al zegt zowel het kabinet als de organisatie van de Elfstedentocht dat door de coronacrisis er geen sprake van is dat die dit jaar gereden zal worden.)

Klantencontact

Ook Arjan Kleuver van het Centrummanagement Utrecht hoopt dat door click en collect iets meer kan. Hij denkt dat het weer iets gezelliger wordt in de straten door wat meer toeloop. "De oplossing is er momenteel nog niet, maar het is beter dan niks."
Het winkelen van voor corona komt op deze manier in kleinere mate toch weer iets terug. "Kledingwinkels zijn ook blij dat ze weer hun klanten te spreken en advies kunnen geven over wat er gekocht wordt", aldus Kleuver. "Je hebt in elk geval weer contact met de klant."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.