Meer e-bikes gestolen: 'Gaat heel brutaal, zo hup het busje in'

© Twitter Marijn de Pagter
PROVINCIE UTRECHT - Het aantal aangiftes van gestolen e-bikes is het afgelopen jaar flink gestegen. Landelijk werd er 37 procent meer aangifte gedaan. In de provincie Utrecht werd 1276 keer aangifte gedaan van diefstal van een elektrische fiets. Bunschoten springt eruit. Daar worden relatief de meeste gestolen e-bikes gemeld.
"Bij ons in het dorp rijden heel veel mensen op een e-bike", vertelt Larry Koelewijn van fietswinkel Bike Total Steven Koelewijn in Spakenburg. "Ik durf wel te stellen dat er hier meer e-bikes rondrijden dan normale fietsen. 15 jaar geleden was het misschien een bejaardenproduct maar nu rijdt ook veel jeugd erop. Die fietsen ermee naar de middelbare scholen in bijvoorbeeld Baarn of Amersfoort."
Waar veel e-bikes zijn, worden er relatief ook meer gestolen weet ook Guus Wesselink van Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE). "Het stelen van deze fietsen gaat op de meest brutale manier. We zien soms dat dieven met een geel hesje rondlopen, zich zo voordoen als iemand van bijvoorbeeld de gemeente. Dan is het secondewerk, even de slijptol erbij en hup de fietsen in een busje laden. De e-bikes zijn gewild in het oosten van Europa. Dat gaat soms echt op bestelling."

Moedeloos

De cijfers die vandaag bekend zijn gemaakt gaan over het aantal aangiftes dat in 2020 is gedaan. Het werkelijke aantal diefstallen ligt nog hoger. "Mensen worden er een beetje moedeloos van om aangifte te doen. 'De politie doet er toch niets mee', denken ze dan", zegt Guus Wesselink van SAFE. "Voor een dure fiets als een e-bike wil een verzekeraar graag een aangifte zien voordat er wordt uitgekeerd bij diefstal, vandaar de stijging."
Het aantal aangiftes van diefstal van een normale fiets, zonder elektrische aandrijving, zijn in onze provincie relatief hoger in Amersfoort, Soest, De Bilt en Utrecht. "Utrecht is natuurlijk studentenstad, waar veel fietsen rijden en dus helaas ook gestolen worden", weet Peter van Bekkum van de Fietsersbond. "Er moet ook gewoon meer aan preventie gedaan worden."
"De gemeente Utrecht plaats dan weer borden met 'Zet je fiets op slot', maar dat is echt te weinig. Een fietsslot moet je vast kunnen maken aan een paal of stalling en die fietsrekken zijn juist massaal verdwenen uit het Utrechtse straatbeeld. Daarvoor in de plaats zijn dan fietsparkeervakken gemaakt, maar waar moet je je fiets dan aan vastmaken? De fietsersbond maakt zich hard voor de terugkeer van de rekken."

Op straat of in een stalling

Utrecht heeft de laatste jaren juist veel geïnvesteerd in overdekte en beveiligde parkeerstallingen. "Maar dat is niet het gouden ei", zegt Peter van Bekkum van de Fietsersbond. "Die zijn niet altijd goed bereikbaar voor mensen die niet goed ter been zijn en dan wel zo'n trap af moeten. Er is niet overal een goede lift, dat is voor ons wel een vereiste."
Guus Wesselink van SAFE is positiever over de trend van meer beveiligde fietsstallingen in de binnensteden. "Natuurlijk wil iedereen zijn fiets pal voor de HEMA parkeren, maar zo'n stalling is veel veiliger. Gemeenten moeten zich wel realiseren dat alleen camerabeveiliging niet voldoende is, daar trekt geen fietsendief zich wat van aan. Je hebt echt bewakers nodig die actief aanwezig zijn en niet de andere kant opkijken als iemand een fiets met zich meetrekt die nog op slot staat, ja dat soort verhalen horen we ook."
De Utrechtse afdeling van de Fietsersbond wil dat de gemeente nog verder gaat. "Zorg voor betere fietsstallingen bij evenementen. Je zou het in deze coronatijd zonder festivals of braderieën niet bedenken maar dit weekend gaat het zeker weer gebeuren. Massa's fietsen bij singels waar je kan schaatsen. Dan wil je niet met lege handen staan als je je rondje op het ijs hebt gemaakt. We hebben daarom de gemeente Utrecht opgeroepen om goede tijdelijke stallingen te maken."

Fietser is zelf aan zet

De gemeenten zouden volgens zowel SAFE als Fietsersbond meer kunnen doen om fietsendiefstal tegen te gaan maar natuurlijk is de fietseigenaar zelf ook nog aan zet. "Het standaardslot dat op een fiets zit is vaak alleen niet voldoende", weet Larry Koelewijn van Bike Total Steven Koelewijn in Spakenburg. "Een kettingslot moet je er eigenlijk ook altijd bij vastmaken. En niet alleen als je parkeert bij een sportclub, ook als je de fiets in je schuur stalt. En natuurlijk ook de schuurdeur op slot."
Een aantal modernere e-bikes zijn uitgerust met een track and trace-systeem waarbij de gestolen fiets door een speciaal beveiligingsbedrijf is op te sporen. "De beveiligingsbedrijven springen daarmee in het gat dat de politie laat vallen", stelt Guus Wesselink van SAFE. In de winkel van Larry Koelewijn is zo'n traceersysteem zeker nog niet standaard bij een e-bike. "Maar ik verwacht dat dit over een jaar dit veel gangbaarder zal zijn. Daar kan geen slijptol tegenop", lacht hij.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.