Bewoners wooncomplex Lunetten in de kou vanwege kapotte kachel

UTRECHT - Bewoners van wooncomplex De Koppel in de Utrechtse wijk Lunetten hebben een paar dagen in de kou gezeten. Sinds het weekend hadden ze geen warm water en de verwarming deed het volgens bewoners ook niet. Vanmiddag kon er eindelijk weer warm gedoucht worden, maar sommige bewoners vragen zich af wanneer het weer misgaat.
Debbie Wammes is een van de 126 bewoners van wooncomplex De Koppel in Lunetten. Ze klaagt al langer over de kou die ze in haar huis ervaart. "Ik weet van ellende ook niet meer wat ik moet doen", zegt ze. "Dubbele rolgordijnen voor de isolatie, kartonnen dozen en zo'n tochthond", vertelt ze over de maatregelen die ze in huis heeft genomen om de kou niet naar binnen te laten slaan.
Bewoners wooncomplex Lunetten moesten dagenlang koud douchen
'Kachelhuis zo rot als de klere'
Ze woont nu ruim vier jaar in het complex en volgens haar is de verwarming nooit echt goed geweest. "Van Dorp (de reparatiedienst, red.) zegt dat het kachelhuis zo rot als de klere is", vertelt Debbie. "Die zeggen dat zelfs de oudijzerboer 'm niet meer mee zou nemen."
En Debbie is niet de enige. Ook buurman Ab van Oostenbrugge laat weten dat de problemen al langer duren. "De verwarming doet het meer niet dan wel", vertelt hij. "Van Dorp komt van de zeven dagen vier keer per week langs. En het komt regelmatig voor dat er geen warm water is. Voor de mensen die hier thuiszorg krijgen en gedoucht moeten worden is dat schandalig."
'Ontzettend vervelend voor bewoners'
Woningcorporatie Woonzorg Nederland laat weten dat er inmiddels een defect onderdeel vervangen is, maar dat ze niet van structurele problemen weten. "We vinden dit natuurlijk ontzettend vervelend voor de bewoners. Gelukkig konden zij hun huis wel gewoon naar behoren verwarmen. De cv-monteur heeft de oorzaak van de technische problemen achterhaald en opgelost", stelt een woordvoerder. "De warmwaterinstallatie functioneert sinds woensdagmiddag weer naar behoren."
Debbie hoopt nog steeds dat de ketel in zijn geheel wordt vervangen. "Een goeie ketel voor verwarming en warm water: daar betalen we onze huur voor. Bijna 800 euro per maand!", roept ze verontwaardigd. "Voor onze servicekosten krijgen we nu eigenlijk geen service."