Zes miljoen euro nodig voor herstel trambaan Uithoflijn

UTRECHT - De gecombineerde tram- en busbaan in universiteitswijk De Uithof gaat deze zomer ingrijpend op de schop. Het asfalt van de baan brokkelt af en moet vervangen worden. De tram zal deze zomer waarschijnlijk enkele weken niet rijden tussen Utrecht Centraal en De Uithof. De kosten bedragen zes miljoen euro. De gemeente Utrecht en de provincie zullen dit bedrag moeten betalen.
Op De Uithof wordt de trambaan ook gebruikt door de bussen. Het is een druk stukje, waar voortdurend bussen en trams voorbijkomen. Wie naar het asfalt kijkt ziet direct dat er iets niet klopt: het asfalt brokkelt af, precies op de plek waar asfalt en spoorrails elkaar raken. En als je beter kijkt zie je op diverse plekken dat er al een spoedreparatie gepleegd is. Het is foute boel met de busbaan op De Uithof.
Zes miljoen nodig voor herstel trambaan Uithoflijn

Loslatend asfalt

Dat bevestigt Ron van Dopperen, woordvoerder van de provincie Utrecht. Het is een bekend probleem. Sinds begin 2020 heeft een aannemer al zes keer noodreparaties uitgevoerd aan het asfalt van de trambaan in het centrum van De Uithof. En dat kostte tot nu toe 400.000 euro. Maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Het asfalt van de baan brokkelt af en moet vervangen worden.
Het asfalt van de baan brokkelt af en moet vervangen worden. © 'Marc van Rossum du Chattel'
Van Dopperen: "Het asfalt laat los op de aanhechting van het spoor. De belangrijkste oorzaak zit in het ontwerp. We hebben een ontwerp laten maken dat onvoldoende stevig is voor de toekomst." Hij doelt daarmee op een rubberachtige substantie die tussen het metaal van de rails en het asfalt in zit. De aannemer heeft het ontwerp gevolgd en valt dus niets te verwijten. En daarom draaien gemeente en provincie op voor de kosten van herstel.
De belangrijkste oorzaak zit in het ontwerp. We hebben een ontwerp laten maken dat onvoldoende stevig is voor de toekomst.
Ron van Dopperen (woordvoerder provincie Utrecht)
Het blijft niet bij noodreparaties, het hele traject in De Uithof moet op de schop. Het afbrokkelen van het asfalt is een gevaar voor de veiligheid. Losse stenen kunnen in de rails komen, waardoor de tram kan ontsporen, maar ook de wegligging voor de bussen is in het geding.
Op diverse plekken zijn spoedreparaties aan de trambaan gepleegd.
Op diverse plekken zijn spoedreparaties aan de trambaan gepleegd. © 'Marc van Rossum du Chattel'
Van Dopperen: "Voor een oplossing moet niet alleen gekeken worden naar toplaag maar vooral ook naar de manier waarop de gehele trambaan is opgebouwd en de wijze waarop het spoor daarin is vastgezet in de flexibel rubberachtige substantie." Het hele herstel gaat naar verwachting zes miljoen euro kosten. Er was al een reserve gemaakt waar deze 6 miljoen uit betaald kan worden.

Academisch jaar

Om te kijken welke oplossing gekozen moet worden, zijn er aan het eind van de lijn twee proefvakken aangelegd. In het oorspronkelijke ontwerp is gebruik gemaakt van een mengsel van asfalt en beton. De twee proefvakken hebben dat mengsel niet, het ene vak is louter beton, het andere vak bestaat volledig uit asfalt.
Proefvakken in de Uithoflijn.
Proefvakken in de Uithoflijn. © 'Marc van Rossum du Chattel'
Als de proef goed verloopt, dan wordt het traject deze zomer aangepakt. Dat zal zeker enkele weken duren. Tijdens het werk rijden er geen trams tussen Utrecht Centraal en De Uithof. Het streven is om de tram in ieder geval op 6 september, bij het begin van het academisch jaar, weer in bedrijf te hebben.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.