De politieke strijd om het asfalt en groen: wel of niet de A27 verbreden?

UTRECHT - De landelijke VVD vindt dat de verbreding van de snelwegen rond de stad gewoon moet doorgaan, het is nodig om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, als die groeit naar 400.000 inwoners. Dat zegt Queeny Rajkowski, kandidaat Tweede Kamer-lid voor de liberalen. Rachel Streefland is het met haar oneens, zij is de fractievoorzitter voor de ChristenUnie in de Utrechtse gemeenteraad.
In een minidebat voor UStad strijden de twee om de gunst van de kiezer. Rajkowski: "Samen gaan de we de eindstreep van de crisis halen. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat Utrecht bereikbaar blijft voor haar inwoners en bezoekers. En daarvoor is de aanpak van de A27 noodzakelijk." Streefland is het daar mee oneens. "Uitbreiding met meer rijstroken, dat zien wij als ChristenUnie echt niet zitten. Het gaat over die spits in de file, en die kan je ook op andere manieren oplossen. Daarvoor hoeft geen bos gekapt te worden, wat ons betreft."
De politieke strijd: wel of geen verbreding A27

Natuurcompensatie

Onderdeel van de plannen is natuurcompensatie. Er komen meer bomen terug dan er moeten verdwijnen. "Iedereen wil wonen in een mooie en groene omgeving. En het mooie van deze aanpak is dan ook dat het stuk tussen Amelisweerd en de stad ook groener wordt gemaakt," zegt de VVD-ster. "En daarnaast moeten we echt niet vergeten dat het verkeer tijdens de crisis tot op 90% zat van voor de corona-crisis. We moeten daarom investeren in ov, fiets en de auto."
Rachel Streefland daarentegen geeft belastinggeld liever aan andere dingen uit: "Deze groeiende stad Utrecht verdient het groen dat het al heeft. Daar moeten we echt geen bomen voor gaan kappen omdat we meer asfalt zouden willen. Andere oplossingen: openbaar vervoer, snelfiets en buiten de spits gaan rijden."

Openbaar vervoer

Ook de VVD ziet het nut van goed ov in, maar kijkt ook naar de verwachte groei van de Domstad. "Investeren in het openbaar vervoer is mooi, maar feit is daarnaast dat Utrecht groeit naar 400.000 inwoners. En dat betekent dat een deel van het verkeer ook naar de snelweg zal moeten. Het wordt dus echt drukker op de snelweg, we ontkomen er niet aan."
Ook in dit minidebat worden de ChristenUnie en de VVD het niet eens over de A27. Streefland: "Wij zien echt andere oplossingen. Maak gebruik van het 80-km-rijden, de spitsstroken die je kunt gaan doen. Of gewoon het moedige standpunt innemen van rekeningrijden, dat je gewoon betaalt naar gebruik, naar plaats en naar tijd."

Raad van State

Of de snelwegen verbreed gaan worden ligt nu eerst bij de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van Nederland, in verband met de stikstofproblematiek. Als die er een stokje voor steekt, dan zou een nieuwe regering zo maar kunnen beslissen dat het hele plan voor de A27 van tafel gaat.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.