RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht RTV Utrecht

- advertentie -
- advertentie -

Heeft offline campagne voeren nog zin? 'Je kan mensen toch enthousiast maken'


UTRECHT - De politieke strijd verplaatst zich mede door de coronacrisis steeds meer naar sociale media. En waar dat vroeger nog vooral om Facebook en Twitter ging, zijn politici nu ook actief op Instagram, TikTok en Whatsapp. Maar er zijn ook politici die nog steeds ouderwets de straat op gaan om zo de burger te bereiken. Al doen ze dat vaak wel in aangepaste vorm.

Volt en CDA voeren campagne op straat.


Volt op de fiets
Verspreid door Utrecht zijn vandaag de paarse vlaggen van Volt te zien. De pro-Europese progressieven stappen in het centrum van de stad op de fiets om daarna naar de verschillende buitenwijken te fietsen.

"Offline campagne voeren heeft voor ons zeker zin. We zijn een relatief onbekende partij en wanneer mensen onze naam zien, gaan ze een keer kijken naar de standpunten op onze website", vertelt Marieke Koekkoek. De inwoner van Leidsche Rijn staat als vierde op de kieslijst van Volt en gebruikt vandaag een spuitbus met stoepkrijt om door de hele stad de naam van haar partij op de straat te spuiten.

"Pre-corona had je dat veel meer. Mensen in een zaaltje, of buiten met een groep. En dat kan nu niet. Op deze manier kan je toch mensen het gevoel geven dat we bijna gaan stemmen. Het is echt goed en leuk om mensen enthousiast te maken."

CDA in polder Rijnenburg
'Gereserveerd voor starters' staat er op een groot spandoek aan de rand van de Utrechtse polder Rijnenburg. Naast het doek heeft de jongerenafdeling van de christendemocraten een klein tentenkamp gebouwd. "We gaan ook nog flyeren, maar we gaan niet uitgebreid met mensen in gesprek om ervoor te zorgen dat alles veilig blijft", vertelt Nander Bras, voorzitter van het CDJA Utrecht.

Volgens Nander is het niet zo'n probleem dat er nu minder gesprekken met potentiële kiezers zijn. "Als het gaat om het woningtekort, moet je het inzichtelijk maken. En met dit spandoek geef je aan dat op deze fysieke plek woningen hadden moeten staan voor starters. Iedereen die hier tot aan de verkiezingen langsrijdt of fietst, ziet ons spandoek."

 CDJA voert campagne bij Polder Rijnenburg. CDJA voert campagne bij Polder Rijnenburg. | Foto: RTV Utrecht

Steeds meer online
Toch lijkt het erop dat online campagne voeren effectiever is dan de straat op te gaan. "Op straat mensen aanspreken kan zelfs een negatief effect hebben. Zeker als mensen met iets anders bezig zijn, zoals boodschappen doen", vertelt politicoloog André Krouwel. De oprichter van het Kieskompas onderzoekt hoe mensen reageren op bepaalde campagnetactieken.

"De enige manier wanneer het aanspreken van mensen werkt, is wanneer partijleden naar huizen gaan en meerdere keren binnenkomen. De eerste keer gooien de bewoners waarschijnlijk de deur dicht, maar je moet onthouden wat ze zeggen en later dezelfde persoon terug laten gaan voor een gesprek, dan heeft het zin."

Media speelt grote rol
Opvallend is dat de aanwezigheid van media een grote rol speelt, zegt Krouwel. "Een partij die amper campagne voert bijvoorbeeld, is de PVV. Ze treden maar een paar keer naar buiten, en zijn dan heel zichtbaar, met veel media erbij. Dat heeft een groot effect."

Maar de toekomst ligt volgens Krouwel echt op sociale media. "Microtargetting met specifieke boodschappen op bepaalde doelgroepen, dat heeft een groot effect. Als jij aangesproken wordt op jouw issues, is dat heel effectief."

Als voorbeeld noemt Krouwel Forum voor Democratie. "Die doen dat goed. Je segmenteert mensen op basis van hun gedrag op sociale media. Je weet dan precies wie je waarmee kan overtuigen. Je bent op die manier meer een sluipschutter, terwijl je op straat meer met hagel schiet."


Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar nieuws@rtvutrecht.nl.



Lees ook




Nieuwsoverzicht

- advertentie -


- advertentie -
- advertentie -
- advertentie -