Tram 61 zou vandaag eindelijk naar IJsselstein rijden; hij rijdt niet

PROVINCIE UTRECHT - Vandaag zou hij dan écht vertrekken: de eerste rit van de nieuwe tram 61 met passagiers naar IJsselstein. Alle seinen stonden op groen, er moesten alleen nog een paar foutloze testritten worden uitgevoerd. En daar ging het mis.
Voordat de tram met passagiers kan rijden, moet het voertuig drie dagen aaneengesloten rijden op de klok van de dienstregeling. En dat is nog niet gelukt. Op maandag 1 maart was er een 'onverklaarbare storing', meldt de provincie en die moet eerst onderzocht worden.
Meer testritten nodig
De tram reed namelijk door naar een spoor dat al bezet was. Het incident heeft geen ongeluk veroorzaakt, maar heeft wel nader onderzoek nodig. Daarom worden de testritten nu voortgezet. Het is niet duidelijk wanneer de tram wel gereed is voor ritten met passagiers.
Gedeputeerde Arne Schaddelee schreef vrijdag een brief aan de commissie Milieu & Mobiliteit. "Deze analyse van de oorzaak van de storing vergt meer tijd dan wij gehoopt hadden. Waar wij voornemens waren om a.s. zondag te starten met de exploitatie, hebben wij moeten besluiten dat dit niet meer haalbaar is."
Renovatie van het tramtraject
Het traject van Utrecht tot aan IJsselstein was na dertig jaar aan vervanging toe. Het renovatietraject ging niet zonder slag of stoot. Zo vielen de kosten duurder uit, werd een verkeerde vergunning aangevraagd en liep de levering van de trams vertraging op.
Nieuwe (vierkante) wielen
Ook bleken de wielen van de nieuwe trams niet bestand tegen koude temperaturen. De wielen van de nieuwe trams slijten door het winterweer sneller, dat resulteerde in vierkante wielen en een bonkend geluid, tot frustratie van omwonenden.
Het is dus onduidelijk wanneer de tram naar IJsselstein gaat rijden voor passagiers. Inmiddels zijn de nieuwe trams tussen Utrecht en Nieuwegein al wel in gebruik. Reizigers die naar Nieuwegein willen, kunnen tussen Nieuwegein-Centrum en IJsselstein-Zuid gebruik maken van de bus.