Politiek is het oneens: levert bouwen binnen de stad nu wel of niet voldoende betaalbare woningen op?

UTRECHT - De stad Utrecht gaat veel bouwen de komende jaren, maar grote vraag is waar. Op dit moment wordt er vooral ingezet op bouwen binnen de stadsgrenzen en juist niet in de buitengebieden er omheen.
De PvdA bij monde van Bulent Isik vindt dat je juist ook buiten de stad moet kijken naar gebieden waar je kunt bouwen. "Wat voor ons belangrijk is om in gebieden zoals Merwedekanaalzone, Cartesiusdriehoek. Dat zijn industriële gebieden waar je binnenstedelijk kunt bouwen, maar dan moet de mobiliteit ook goed geregeld worden. Maar tegelijkertijd moet je ook zorgen dat polder Rijnenburg er ook bij betrokken wordt."
Met een kleine beurs kun je hier niet meer wonen
Bulent Isik, gemeenteraadslid PvdA Utrecht
Bouwen in de buitengebieden, zoals in polder Rijnenburg is veel te duur, vindt Pepijn Zwanenberg van GroenLinks. Hij staat op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. "Het is echt een gotspe dat Rijnenburg een oplossing is voor de korte termijn. Het kost 5 miljard om daar te gaan bouwen. Er is daar geen enkele openbaar vervoer-voorziening in de buurt. Dat moet je allemaal gaan aanleggen. Dus als je al zegt dat je daar gaat bouwen, en GroenLinks wil dat niet, dan kost je dat minstens 10 jaar voordat je daar kunt bouwen."

Druk

Groot bezwaar van de PvdA is dat de stad erg vol gaat worden. Raadslid Isik: "Kijk of het gebied het aankan, kan de omgeving dat aan. Als de omgeving het niet aankan, dan moet je er niet aan beginnen. Wij merken nu al bij Vredenburg bijvoorbeeld, dat er sprake is van fietsfilevorming en dat er nu al ongelukken plaats vinden. Het wordt druk."
We proberen als lokale overheid juist de regie te pakken en te zorgen dat woningen betaalbaar blijven
Pepijn Zwanenberg, kandiaat Tweede Kamerlid GroenLinks
Zwanenberg van GroenLinks vreest niet zo voor de fietsfiles. Volgens hem is bouwen in de binnenstad juist een manier om bepaalde gebieden die nu afgesloten waren terug te geven aan de stad en juist meer groen te creëren. Voor de fietsfiles wordt naar een oplossing gezocht. "Het zal inderdaad wat drukker worden in bepaalde gebieden, maar we proberen juist ook te kijken dat mensen niet altijd maar 1 bepaalde route nemen, maar dat diverse routes aantrekkelijk worden gemaakt om te gaan fietsen."

Het Nieuwe Tokyo

De grondprijs in de stad is hoog. Projectontwikkelaars en gemeente werken samen om de woningen in bijvoorbeeld de Merwedekanaalzone te bouwen. Maar op het Nieuwe Defensieterrein gaat de huizen nog niet als zoete broodjes over de toonbank. Isik: "Het bouwen in de binnenstad is duur. Het gevolg is dat je hoge huurprijzen moet vragen of een hoge koopprijs moet vragen."
Politieke strijd over betaalbare woningen in groeiende stad Utrecht
Zwanenberg zegt dat het wel goed komt en dat er zelfs 100 extra sociale huurwoningen komen in het gebied. "We proberen als lokale overheid juist de regie te pakken en ervoor te zorgen dat de woningen betaalbaar blijven. Wij proberen het hier te regelen door afspraken te maken met marktpartijen en je ziet dus ook dat hier in Utrecht steeds meer sociale woningbouw komt."
Isik van de PvdA is niet overtuigd. "Je moet betaalbaar bouwen voor de mensen met een kleine beurs en dat gebeurt in Utrecht echt te weinig. Die ontwikkeling van verdichting leidt ertoe dat we over 10 of 15 jaar een Tokio worden of een Londen. En dan kun je met een kleine beurs hier niet meer wonen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.