Provincie akkoord met spoorbomen bij trambaan Nieuwegein waar Sam (18) omkwam

© Marc van Rossum du Chattel
NIEUWEGEIN - Er komen definitief slagbomen bij de tramkruising Symfonielaan in Nieuwegein. Daar heeft de provincie mee ingestemd. De spoorbomen waren de belangrijkste wens van de familie van Sam Oostveen. De 18-jarige jongen kwam vorig jaar mei onder een tram terecht en overleed ter plekke.
Naast dat er spoorbomen komen, wordt ook de kruising onder handen genomen. Aan beide kanten van de Symfonielaan komt een fietspad in beide rijrichtingen.

Verdriet omzetten in strijd

Sam kwam op 11 mei 2020 om het leven bij het ongeluk. Een dag na het incident ontstond in de buurt van het ongeluk een spontane wake van vrienden en familie van Sam. Natasja Heus, de partner van de vader van Sam: "Toen we daar stonden, zagen we hoe onveilig deze situatie was."
De familie besloot alles op alles te zetten om de veiligheid van de overgang te verbeteren. "De dag na de crematie hebben we ons verdriet omgezet in strijd. Niemand geloofde dat het ons ging lukken", vertelt Heus. Ze ging direct aan de slag, in eerste instantie met het schrijven van brieven naar de VVD- en CDA-fracties. "Omdat het CDA voor spoorbomen was en de VVD tegen. Maar na een gesprek bij de VVD gaven ze ons gelijk", zegt Heus.
De familie probeerde ook een gedenkbankje aan de Symfonielaan te realiseren. In eerste instantie was er weerstand tegen een bankje. Het zou zelfmoord kunnen stimuleren, terwijl de dood van Sam een ongeluk was. "Deze weerstand maakte ons extra activistisch. Toen wilde we daarna ook alles: spoorbomen, een bankje en een fietspad", zegt Heus. Wethouder Ellie Eggengoor (VVD), benadrukt dat het ging om een misverstand dat ontstond bij de politie. "Ik ben nooit ergens tegen geweest", vertelt Eggengoor. Het bankje kwam er in december.

Op de trambaan zitten

Met Pim Schnetkamp, de vader van Sam, ging Heus langs bij wethouder Eggengoor. Later ook bij de provincie, de eigenaar van de tram. De gesprekken waren goed, maar er konden geen toezeggingen worden gedaan. Door technische problemen staat de tram dan een tijdlang stil. Eind december ontving de familie een telefoontje van de provincie: de tram ging weer rijden. "Toen heb ik direct gezegd dat ik ervoor ging zitten", zegt Heus.
Wat volgde was een spoedoverleg op 30 december, met vertegenwoordigers van gemeente, provincie en wijkcoördinatie. Heus: "Er werd gevraagd of wij het veilig genoeg vonden als ze er matrixborden zouden plaatsen, ter waarschuwing. Wij gingen akkoord." Op 8 februari kreeg de familie van Sam te horen dat al hun eisen worden ingewilligd: spoorbomen en fietspaden aan weerszijden van de trambaan ingericht voor tweerichtingsverkeer. Nu is het besluit voor de realisatie van de slagbomen ook officieel met het provinciebesluit.

Geregel

"Het was heel veel geregel in deze coronatijden, maar uiteindelijk is het met hulp van familie en vrienden gelukt om het bankje te financieren." Al die maanden had Heus dagelijks contact met haar vriendin Nicole over wat er moest gebeuren. Bijvoorbeeld met het aanmaken en promoten van een petitie om de provincie te overtuigen om slagbomen op de kruising te plaatsen. Het was een dagtaak voor haar.
Maar niet iedereen had respect voor haar inzet. "Ik heb nog nooit zoveel shit over me heen gekregen", zegt Heus. Zo kreeg ze privéberichten vol met scheldpartijen. "Lekker makkelijk om van alles achter je computer te roepen", zegt een opgeluchte Heus. De negativiteit maakte haar nog strijdbaarder.
Heus en de familie hebben alles gekregen wat ze wilden, maar dat maakt deze periode er niet makkelijker op. Juist nu heeft Heus het lastig. "Het is heel raar, want ik val in een heel diep gat nu de strijd is gestreden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.